Češi táhnou na greeny
Golfové trávníky v Česku rostou jako z vody. Čeká je nejen zájem turistů, ale i tvrdá konkurence.
Hráčů na českých greenech každoročně přibývá. Nejde přitom jen o zdejší obyvatele, mezi nimiž se golf těší čím dál tím větší oblibě. Za "zeleným" sportem zamíří do Česka každý rok na třicet tisíc zahraničních turistů.
V zemi počínaje minulým týdnem funguje již 79 golfových hřišť. To je zdaleka nejvíce ve srovnání se všemi ostatními postkomunistickými zeměmi. I tam, kde mají mnohdy pro tento sport daleko příznivější klima než v České republice, se zelená sportoviště zatím počítají na jednotky. A ještě pro srovnání: v samotném Česku jich bylo v roce 1990 pouhých osm.
Rezidence za greenem
Zatím posledním v předlouhé řadě je Beroun Golf Resort. Zapáleným příznivcům poklidného sportu své brány otevřel minulý týden na východním okraji Berouna, v místech bývalého vojenského cvičiště.
Nejde přitom o ledajaké hřiště. V České republice nemá co do rozlohy konkurenci a i v rámci Evropy patří k největším areálům. Celkově zabírá rovné i mírně kopcovité osmnáctijamkové hřiště plochu 65 hektarů. Na dalších pěti hektarech investor - firma Tiffany's - vybudoval obytný soubor 27 apartmánových a 23 řadových domů a tři solitérní vily. Všechny nemovitosti jsou určeny k trvalému bydlení.
Společnost vlastní jihokorejská firma Kos Wire, která se kromě svého hlavního zaměření - výroby drátů z nerezavějící oceli - zabývá právě stavbou golfových hřišť. Vybudovala jich již několik, doposud ale výhradně v Asii: Jisan Resort v Koreji, Otaru Jisan Golf Club v Japonsku a Twin Doves Golf Resort ve Vietnamu.
Propojení golfového hřiště s rezidenčním areálem je v Česku naprosto unikátní. Do podobného projektu se dosud nikdo nepustil, přestože podle realitních firem poptávka trvá již několik let.
Zájem je velký
Vypovídá o tom i zájem o rezidenční bydlení u berounského hřiště jak ze strany Čechů, tak ze zahraničí. V místě je zatím předpronajato sedmdesát procent obydlí. A to přesto, že rezidenční část projektu bude finišovat teprve ve třetím čtvrtletí letošního roku. Investor proto své plány patrně rozšíří o další dva bytové domy.
"Většinou si lidé zdejší domy kupují jako druhé bydlení. Chtějí pobyt na golfu spojit s několika dny odpočinku," uvádí Michal Matějka ze společnosti HJ Development, která tuto část areálu realizuje.
Budoucí obyvatelé si mohou vybrat, zda upřednostní výhled na green, nebo raději dům s okny a terasami orientovanými do půvabných lesů, které prostor lemují.
Také architektura domů je nápadná svou jednoduchostí. Hlavními užitými materiály jsou dřevo, kámen a sklo. A cena? "Pohybuje se okolo 65 tisíc za metr čtvereční. Nejlevnější nemovitosti, které zde máme, proto stojí kolem tří milionů korun," říká Matějka.
Bydlení na golfu nabídne od příštího měsíce také Golf Resort Zbraslav, který se pro veřejnost otevře na konci června. Byty ale budou pouze k pronajmutí, a to za ceny od 220 korun za metr čtvereční.
Komorní prostředí
Berounský areál navrhl Kanaďan Les Furber, který se podílel například na projektování golfového hřiště Valderama ve Španělsku nebo na kubánském Varaderu. Své stopy ale zanechal už i v Česku. Projektoval všechna tři devítijamková hřiště na Karlštejně.
Berounské hřiště tvoří 70 bunkerů (písečných překážek), čtyři umělá jezera o celkové ploše 3,5 hektaru, dvě hektarová odpaliště, fairway (dráha mezi odpalištěm a jamkovištěm) o rozloze 22 hektarů a greeny o rozloze 1,5 hektaru.
Zázemí se skládá z klubovny se dvěma nezávislými restauračními provozy, dvěma šatnami a wellness centrem, jehož součástí jsou i sauna, bazén a dvě vířivky. V místním fitness centru si golfisté budou moci dopřát masáže, navštívit solárium nebo využít služeb osobního trenéra. V období, kdy se golf nedá hrát venku, je pro milovníky této hry připraveno výukové centrum s golfovým simulátorem.
K areálu patří též kongresové centrum, v jehož budově je možné se ubytovat v devíti dvoulůžkových pokojích. Jejich ceny se pohybují od 2000 do 4000 korun za noc.
Manažeři společnosti nicméně nemají v úmyslu lákat hromadné výpravy zahraničních golfových turistů. Usilují spíše o vytvoření komorního prostředí, a proto hodlají spolupracovat s těmi cestovními kancelářemi, které návštěvníky vozí individuálně.
"Prostory klubovny chceme otevřít také místním lidem. Ceny v restauraci proto pro ně budou dostupné a vhodné pro pořádání různých oslav, rautů a v neposlední řadě svateb," říká Michal Tůma ze společnosti Tiffany's.
Zahraniční turisté
Že zájem ze zahraničí není jen zbožným přáním provozovatelů, potvrzuje i nedávný průzkum poradenské společnosti KPMG. "Ukázalo se, že Česká republika je pro zahraniční hráče golfu zajímavá, lákají především kvalitní, dobře upravovaná hřiště alespoň o devíti jamkách, která nabízejí rovněž další služby, hlavně ubytování a stravu," říká Tomáš Kulman z KPMG.
Do Česka za zeleným sportem ročně přijede asi 30 tisíc lidí, zájem přitom již několik let trvá. "Nedá se tvrdit, že by počet turistů zásadně rostl. Jinak to nebude ani letos s ohledem na trvající ekonomické obtíže," myslí si Kulman.
Ve srovnání s některými jinými zeměmi má Česko nevýhodu především v tom, že má nevýhodné klimatické podmínky. "Je přirozeně dána i kratší golfová sezona," myslí si Filip Remenec z agentury Czech Tourism. Největší konkurenci pro Česko proto v této oblasti představují země na jihu Evropy a také ve vzdálenějších, exotických krajích. Do budoucna je potom nutné počítat i s konkurencí ze zemí bývalého východního bloku.
Skvělé klimatické podmínky má Bulharsko, které ale dosud lákalo spíše méně movité turisty na pobyty u moře. Golfový turista přitom průměrně utratí pěti- až desetinásobek toho, co jeho "obyčejný" kolega.
I proto se bulharská vláda rozhodla dělat vše proto, aby tento druh turistiky podpořila. Donedávna měla celá země pouhá tři golfová hřiště, nyní vyrůstá jedno za druhým. Je to dáno i tím, že se stát rozhodl ponechat pozemky zadarmo investorům, kteří se o ně budou muset starat.
Úspěch z Čeladné
"Je známo, že většina hráčů ze zahraničí přijíždí do České republiky na doporučení svých přátel a známých, kteří si u nás již golf zahráli a byli spokojeni. Naopak odrazuje nevyvážená kvalita služeb," uvádí Remenec.
Provozovatelé hřišť, kteří chtějí i do budoucna lákat zahraniční turisty, by proto měli myslet dopředu už s ohledem na to, že konkurence bude spíše narůstat. Poručit větru, dešti sice nemohou, mohli by ale více uvažovat o tom, jak zkombinovat a zkvalitnit služby, popřípadě jak navázat lepší spolupráci s obcemi. A především těžit z přirozené konkurenční výhody České republiky: z krásné krajiny.
Že to jde, dokazuje velmi úspěšný projekt Prosper Golf Resort v Čeladné. Nachází se v obci, která leží uprostřed beskydských kopců, ale je zároveň výborně dostupná z centra regionu, Ostravy.
Je také ukázkou toho, jak kvalitní golfové hřiště může přispět k oživení svého okolí. Původně nenápadná vesnice Čeladná totiž v posledních letech zažívá bouřlivý vývoj. Rodinná nebo letní sídla si v ní budují četní podnikatelé a manažeři. Proč? Právě díky kvalitnímu hřišti, na kterém se koná celá řada národních i mezinárodních turnajů.
Díky atraktivitě, kterou tak vesnice získala, vzniklo zázemí i pro řadu jiných sportů a nadstandardní je i možnost společenského vyžití. Město má díky tomu, že se stalo atraktivní pro turisty, výborné zázemí - od hotelů včetně těch čtyřhvězdičkových až po lázně a wellness centra.
30 tisíc
Právě tolik turistů ročně přijede do České republiky za golfem.
EKONOM.IHNED.CZ autor: Pavla Kreuzigerová