Praktické info o České republice
Časové pásmo:
V České republice se používá 24hodinový časový systém, v hovoru se setkáte i s označením 8 hodin večer, tj. 12hodinovým časovým systémem.
Středoevropský čas CET/SEČ (UTC+1 hodina od GMT), letní čas CEST/LSEČ od poslední březnové neděle do poslední říjnové neděle (UTC+2 hodiny od GMT).
Měna:
Na území ČR je platnou měnou Koruna česká (Kč, mezinárodně CZK).
Koruna česká (Kč) = 100 haléřů
Bankovky v hodnotě: 100 Kč, 200 Kč, 500 Kč, 1000 Kč, 2000 Kč a 5000 Kč
Mince v hodnotě: 1 Kč, 2 Kč, 5 Kč, 10 Kč, 20 Kč a 50 Kč
Kurzovní lístek: Česká Národní banka - www.cnb.cz
Telefonování:
Mezinárodní předvolba České republiky je +420 (nebo 00 420). Pokud budete volat ze zahraničí, je předvolba nutná, za ní vždy následuje 9místné číslo uživatele.
Příklad: +420 485 102 611 nebo 00420 485 102 611
Volání do zahraničí - skrze kód:
00 + kód příslušného státu + místní kód + telefonní/faxové číslo
Pevné linky v Česku:
Pevné linky poskytuje společnost:
- Telefónica O2 Czech Republic - www.cz.o2.com, infolinka 800 02 02 02
- UPC - www.upc.cz/telefon/tarify, infolinka 241 005 100
Výhodou pevné linky je největší rozsah pokrytí na území ČR a kvalitní signál. Telefonní přístroj není závislý od baterie jako mobilní telefony, uživatel pevné linky je proto technicky stále dostupný. V současnosti jsou spolu se zřízením pevné linky nabízené různé výhodné programy například v kombinaci s internetem nebo televizi.
Veřejné telefonní automaty:
Česká republika patří k zemím s nejhustší sítí veřejných telefonních automatů ve střední Evropě. Většinou fungují na bázi telefonních karet (150, 200 a 300 Kč) nebo na české mince (v menší míře). Z veřejných automatů můžete s předplacenou kartou TRICK zasílat i SMS.
Mobilní telefonování:
Na území ČR poskytují služby tři mobilní operátoři. Pokrytí území je téměř 100procentní, sítě fungují na systému GSM 900 a 1800. Ten je kompatibilní s celou Evropou a Austrálií. Problémy mohou nastat u přístrojů určených primárně pro Severní Ameriku a Japonsko, proto se před odjezdem informujtena na typ a funkce svého telefonu a aktivujte si roaming u svého operátora.
Mobilní operátoři na území Česka:
- Telefónica O2 Czech Republic - www.cz.o2.com, infolinka 800 02 02 02
- T-Mobile Czech Republic - www.t-mobile.cz, infolinka 603 603 603
- Vodafone Czech Republic - www.vodafone.cz, infolinka 800 777 777
Všichni operátoři nabízejí také SIM karty s předplaceným kreditem (300–2000 Kč) bez smlouvy, které jsou vhodné hlavně pro střednědobé pobyty. Pro používání české SIM karty je třeba mít odblokovaný telefon.
Důležitá telefonní čísla:
Nejdůležitější instituce mají pouze trojmístná telefonní čísla, která byste měli nosit pro případ potřeby vždy s sebou. Na tato čísla se dovoláte i z mobilního telefonu bez vložené SIM karty, a to zdarma. Nezpoplatněné informační linky začínají v Česku i trojčíslím – 800.
Evropské tísňové volání - 112
Hasiči - 150
Lékařská první pomoc - 155
Městská policie - 156
Policie - 158
Ekologická poradna, zelený telefon města Brna - 542 422 750
Národní linka prevence AIDS, Zelená linka - 800 144 444
Žloutenka - 800 33 11 22, www.zloutenka-c.cz (anonymně)
Linka psychopomoci pro osoby v psychické krizi - 224 214 214, www.psychopomoc.cz
Kontaktní a poradenské centrum pro drogové a jiné závsislosti - 548 526 802, www.podaneruce.cz
SMS pro neslyšící, tísňová linka pro neslyšící - 974 625 415, www.neslysici.cz
Liga za práva vozíčkářů - 541 249 175-6, www.ligavozic.cz
Nádorová telefonní linka důvěry - 800 222 322, www.onko.cz
Linka naděje pro ženy, Brno - 547 212 333 (nonstop)
Liga lidských práv, Brno - 737 834 345 (8:30–22:00 hod.), www.llp.cz
Bílý kruh bezpečí, Brno - 541 218 122 (út 17-20 hod.), www.bkb.cz
Linka pro ženy a dívky - 603 210 999
Dětská práva - www.detskaprava.cz
Linka bezpečí dětí a mládeže - 800 155 555 (nonstop), e-mail: lb@linkabezpeci.cz
Modrá linka pro děti - 549 241 010 (9–21 hod.), 608 902 410, e-mail: help@modralinka.cz
Linka vzkaz domů, dítě na útěku - 800 111 113
Krizové centrum pro děti a mládež - 541 235 511, 608 118 088
Senior linka - 541 248 844 (po-pá 8-20 hod.), 800 200 007, 800 157 157, www.mpbrno.cz/sl.php
Informace o telefonních číslech v ČR - 1180
Informace o telefonních číslech v zahraničí - 1181
Asistenční služby pro mobilní síť, vyhledávání tel. čísel, pro volání z ČR - 1188
Asistenční služby pro mobilní síť, vyhledávání tel. čísel, pro volání ze zahraničí - +420 606 00 1188
Ohlašovna poruch telefonních stanic - 800 184 084
Telefonické podávání telegramů - 141 12
Ohlašovna meziměstských hovorů - 133 002
Přesný čas - 14 112
Předpověď počasí - 14 116
Spojovatelka - 840 114 114
Poruchové služby, Elektrický proud - 800 850 860
Poruchové služby, Plyn - 1239, 840 11 33 55
Poruchové služby, Voda - 840 111 112, 840 111 111, 840 668 668
Poruchové služby, centrální zásobování teplem - 571 616 454, 602 555 950, 266 751 111
Česká Pošta:
Oficiální poštovní služby zajišťuje Česká pošta. Má výhradní postavení na trhu, co se týče zásilek do hmotnosti 50 g. Zásilky do 50 g po ČR doručuje pošta do druhého dne. Pokud budete posílat zásilky těžší, můžete si kromě ní vybrat z desítek českých i mezinárodních zásilkových služeb působících na území České republiky.
Povinné údaje:
Běžná zásilka určená do ČR musí obsahovat:
1. (titul)jméno a příjmení adresáta
2. adresu (ulici, číslo popisné
3. poštovní směrovací číslo a město nebo obec
Mezinárodní zásilky:
Česká pošta doručuje zásilky po celém světě. Dopis do 50 g doručí do evropských zemí za 16 Kč, do mimoevropských zemí za 32 Kč. Mezinárodní zásilky mohou být v zájmu bezpečnosti, podobně jako jinde ve světě, kontrolovány.
Mezinárodní zásilka musí navíc obsahovat kromě běžných údajů:
4. jasné označení státu, do něhož je určena
5. adresa musí být napsána latinkou, neužívá-li se v místě doručení jiné písmo, pak se latinkou uvádí pouze název státu
Více info na: www.cpost.cz
Internet:
Národní doménou nejvyššího řádu je doména .cz, která je určena pro počítačové sítě v ČR. Používanou doménou je i .eu (sdílená s ostatními členy Evropské unie).
Dostupnost internetu:
Česká republika patří k zemím s dobrým internetovým připojením, takže až na malé výjimky nebudete mít s dostupností internetu potíže. Počítač s přístupem k internetu je dnes standardním vybavením každého hotelu. K dispozici jsou také internetové kavárny, kde se ceny pohybují do 60 Kč/hod. připojení.
Možnosti připojení:
Pomalé modemové připojení je v poslední době i v domácnostech nahrazováno linkami ISDN a sítěmi Wi-Fi. Připojit se k internetu je možné také pomocí technologií ADSL, mobilního připojení a vysokorychlostního připojení přes kabelové rozvody.
Internet zdarma:
Zejména ve velkých městech přibývá míst, kde se můžete díky hot spotům Wi-Fi připojit zdarma. Nejčastěji poskytují svým zákazníkům možnost připojení zdarma restaurace nebo hotely, bezplatnou internetovou síť ale provozují např. i některé radnice.
Internetové služby:
V České republice se dá přes internet zařídit prakticky cokoli:
- komunikovat s úřady a získat potřebné formuláře
- obsluhovat účty bankovních institucí
- nakupovat na internetových domech
- rezervovat a zakoupit jízdenky a letenky
- rezervovat lístky na koncerty, do divadel a do multiplexů
Elektrická síť:
Elektrická síť v České republice má napětí 230 V. Napětí ani připojení není celosvětově unifikované.
Pokud po příjezdu zjistíte, že vaše spotřebiče mají jiný vstup, není problém sehnat adaptér, který vaše potíže vyřeší.
Pitní voda:
Ve všech vodovodech používaných v domácnostech, v bytech, v restauracích nebo v hotelech v Česku teče pitná, nezávadná voda. Voda je pravidelně kontrolována, vodu z toček můžete používat i na pití a vaření. Na veřejných místech v městech jsou prameny vody označené, aby bylo jasné, či jde o pitnou nebo jen o užitkovou vodu. Užitková voda je nevhodná na pití, slouží jen pro mytí rukou nebo pro ovlažení se v létě. Nápis „UŽITKOVÁ VODA“ nás upozorňuje, že voda neslouží pro konzumaci.
Maximální povolená rychlost:
- město/obec: 50 km/h
- mimo města/obce: 90 km/h
- dálnice: 130 km/h
Svátky a dny pracovního pokoje:
Státní svátky:
1. leden - Den obnovy samostatného českého státu
8. květen - Den osvobození
5. červenec - Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
6. červenec - Den upálení mistra Jana Husa
28. září - Den české státnosti
28. říjen - Den vzniku samostatného československého státu
17. listopad - Den boje za svobodu a demokracii
Ostatní svátky:
1. leden - Nový rok
Velikonoční pondělí - pohyblivý svátek
1. květen - Svátek práce
24. prosinec - Štědrý den
25. prosinec - 1. svátek vánoční
26. prosinec - 2. svátek vánoční
Peníze a platby:
V České republice je jako oficiální měna používána česká koruna. Česko je členským státem Evropské unie od 1. května 2004, do eurozóny však vstoupí až kolem roku 2012. Platby v České republice můžete provádět hotovostně i bezhotovostně. Naleznete zde také mnoho míst, kde se dá platit Eury - ve většině obchodních řetězců, obchodech s elektronikou, na benzínových stanicích nebo v restauracích. Směnárny jsou ve velkých městech doslova na každém kroku.
Bankomaty a platební karty:
V ČR najdete hustou síť bankomatů, které přijímají všechny běžné mezinárodní typy kreditních karet (Visa, MasterCard, Plus, Maestro, Cirrus a další). Naprostá většina obchodů a restaurací přijímá kreditní karty také. Typ přijímaných karet je uveden na výloze obchodu či restaurace. Pokud nálepku s označením své karty nevidíte, informujte se raději před nákupem u prodejce.
Nouzová čísla při ztrátě karet:
- Visa Czech Republic - 800 142 121
- MasterCard Czech Republic - 800 142 494
Cestovní šeky:
Zákazníci American Express, Thomas Cook nebo Visa nebudou mít v českých bankách s akceptováním cestovních šeků žádný problém. Eurocheque je také běžně přijímán.
Otevírací doba v České republice:
Úřady:
Úřady v ČR mají pevnou pracovní dobu, v standardní úřední dny (pondělí, středa) bývají úřady v provozu minimálně do 17 hodin, v jiných dnech jsou některé úřady pro veřejnost zavřeny, proto se informujte předem o otevírací době na konkrétním úřadě, vyhnete se tak nepříjemnému čekání nebo zbytečné cestě.
Banky:
Banky mají otevřeno pouze v pracovních dnech (pondělí až pátek) obvykle mezi 9. a 17. hodinou, některé dny však mohou mít otevřeno i do 19 hodin, provozní doba jednotlivých poboček peněžních ústavů se liší, k bankomatům je zajištěn přístup 24 hodin denně.
Pošty:
Pošty mívají otevřeno ve všední dny přibližně od 8 do 17 hodin a v sobotu dopoledne.
Obchodní centra:
Obchodní centra a obchodní domy mají otevírací dobu delší, většinou do 22 hodin včetně víkendů, některé hypermarkety jsou v provozu nonstop. Pokud se nenacházíte v dosahu velkého nákupního centra, bude určitě někde v okolí „Večerka“, malý obchod otevřený do pozdních hodin, kde koupíte základní potraviny.
Malé obchody:
V menších městech má většina obchodů otevřeno od pondělí do pátku od 8 nebo od 9 hodin do 18 hodin, a v sobotu pouze dopoledne. Ve velkých městech je otevřeno i do 21 hodin. Jen málo menších obchodů dodržuje polední přestávku, obvykle mezi 12. a 13. hodinou.
Restaurace:
Restaurace, pivnice a kavárny bývají otevřeny denně od 10 do 23 hodin. I mezi nimi však naleznete výjimky s odlišnou otevírací dobou. V letním období je obzvlášť oblíbené venkovní posezení u restaurací, tzv. zahrádky. Ty bývají otevřeny do 22 hodin večer, kdy začíná noční klid trvající do 6 hodin ráno.
Bary a kluby:
Bary a kluby začínají provoz zpravidla odpoledne. Otevřeno pak bývá zhruba do 2. hodiny v noci, někdy i do 3 nebo 5 hodin. Roli hraje i počet zákazníků. Vyrazte se bavit v pátek nebo v sobotu, kdy jsou bary a diskotéky často otevřeny až do rána.
Spropitné v ČR:
Spropitné nenechávají hosté obvykle na stole. Pokud jej budete chtít obsluze nechat, přičtěte k částce cca 10 % útraty a zaokrouhlete nahoru. Je na vás, abyste po přinesení účtu řekli obsluze, kolik přesně chcete zaplatit. Pokud částku nesdělíte, budou vám vráceny všechny drobné. Pokud řeknete během vracení drobných „děkuji“, pochopí vrchní, že zbytek sumy je spropitné.
Bezpečnost v ČR:
Aby váš pobyt v České republice nezkazily žádné komplikace, dodržujte prosím následující upozornění. Drtivá většina turistů od nás odjíždí spokojena, tak proč si kazit vzpomínky nepříjemnými zážitky...
1. Nedávejte šanci kapsářům:
Turisticky atraktivní místa přitahují nejen návštěvníky, ale i nenechavce. Ti hbitě využijí situace, kdy se plně nevěnujete svým osobním věcem a něco z nich si přivlastní. Dávejte proto pozor na své věci především na místech, kde se koncentruje mnoho lidí – městská hromadná doprava, kluby, atraktivní památky. Hlavní město Praha posílá během turistické sezony do ulic více strážníků, kteří jsou připraveni pomoci v řešení problémových situací.
Kde hledat pomoc: v případě krádeže se obraťte na Policii ČR, s vyřízením náhradních dokladů pomůže ambasáda vaší země - www.mzv.cz
2. Peníze vyměňujte jen na ověřených místech:
Každý jen trochu zkušenější cestovatel ví, že měnit peníze na ulici se nikdy nevyplácí! Bezpečně je vyměníte v bance nebo v hotelové směnárně. Na výhodnější kurz lákají směnárny v centru města. Vždy si ale pro jistotu ověřte konečnou částku, kterou od směnárníka obdržíte. Supervýhodný kurz totiž může platit jen při výměně nad určitou částku (např. 100 EUR) nebo jsou připočítány poplatky za směnu. To vše má směnárna vždy uvedeno v několika jazycích, často se však stane, že turista tuto informaci (uvedenou úmyslně menším písmem) přehlédne. Nezapomeňte také, že kurzy pro nákup/prodej jsou v Česku uváděny vždy z pohledu směnáren!
Kde hledat pomoc: licenci směnárnám uděluje Česká národní banka, kontrolní činnost přebírá Česká obchodní inspekce - www.coi.cz
3. Pražské taxi je už bezpečnější:
Negativní reklama, o kterou se Praze postarali někteří taxikáři, nechvalně proslavila město po celém světě. Stížností na nepoctivce v poslední době naštěstí ubývá. Napomáhá tomu také kampaň Taxi Fair Place. Na informačních panelech označených tímto symbolem se dozvíte, kolik vás bude stát cesta z daného bodu do centra nebo k známým památkám. Magistrát ceny reguluje a jako maximální byly stanoveny tyto:
- jednorázový nástupní poplatek 40 Kč, jízda na území hl. m. Prahy 28 Kč/km a čekání 6 Kč/min.
Doporučení: Vybírejte si vozy s uvedeným evidenčním číslem, jménem firmy a ceníkem. Ten se musí shodovat s taxametrem, po skončení jízdy vždy požadujte doklad. Pokud je to možné, objednejte si taxi prostřednictvím radiodispečinku, kde vám cenu sdělí předem. Kontakty vám rádi sdělí ve vašem hotelu nebo v jakémkoli informačním centru.
Zajímavost: Na Letiště Václava Havla Praha zajišťují odvoz cestujících tři předem stanovené společnosti - více na www.prg.aero. Evidence stížností, kterou má CzechTourism k dispozici, označuje taxislužbu jako typicky pražský problém. Opatrnost ale nikdy neuškodí...
Kde hledat pomoc: Pražský magistrát, oddělení taxislužby - www.praha-mesto.cz
4. Spropitné v restauracích:
V ČR se považuje za dobrý zvyk nechat obsluze restaurace 10 % z částky jako spropitné. V některých zařízeních se tato suma objeví jako zvláštní položka na vašem účtu. Informaci o tom, zda vám bude poplatek za služby připočítán, vždy najdete na jídelním lístku nebo jiné oficiální tiskovině. Na celou zaplacenou částku vám obsluha musí vystavit doklad. Pokud se tak nestane a budete požádáni o zvláštní platbu mimo účet, jedná se pravděpodobně o pokus obsluhy nelegálně se obohatit. Nesouhlasíte-li s platbou, vyžádejte si vysvětlení provozního: majitelé totiž často nevědí, že se jejich personál takto snaží vylepšit vlastní rozpočet.
Kde hledat pomoc: Česká obchodní inspekce - www.coi.cz, Asociace hotelů a restaurací -www.ahrcr.cz
5. Cestování městskou dopravou:
Cestování MHD ušetří nejen čas, ale hlavně peníze. To však jen v případě, že cestujete se správně označeným jízdním dokladem. Po nástupu do dopravního prostředku – autobus, tramvaj, metro – je nutné lístek označit. Jedině takto je platný a vy neriskujete slovní přestřelku s revizory. Spoléhat se na to, že zrovna vy je nepotkáte, se rozhodně nevyplatí – pokuty více než 20násobně přesahují cenu jedné jízdenky.
Kde hledat pomoc: Příslušný dopravní podnik: Praha - www.dpp.cz, Brno - www.dpmb.cz, Ostrava -www.dpo.cz, Plzeň - www.pmdp.cz
6. Nepříjemný personál, nevyhovující služby:
Byli jste při svém pobytu nespokojeni s úrovní služeb v hotelu, restauraci, cestovní kanceláři či jinde? Pokuste se prosím vyřešit svou stížnost přímo na místě s vedoucím nebo ředitelem daného zařízení. V tomto případě ještě pořád máte možnost získat lepší servis, zatímco po vašem návratu domů můžete jen zdlouhavě požadovat nápravu u nadřízených institucí.
Kde hledat pomoc: příslušný hotel, restaurace, provozovna služeb, případně také Asociace hotelů a restaurací - www.ahrcr.cz, Asociace cestovních kanceláří - www.accka.cz, www.ackcr.cz
Kouření v ČR:
ČR přijala zákon omezující kouření. Jedním z hlavních bodů je zákaz kouření ve veřejných prostorách (nástupiště dopravních prostředků, zastávky, nádraží, dopravní prostředky, kulturní zařízení). V restauracích je provozovatel povinen zajistit prostor pro nekuřáky (buď oddělenou místnost, nebo nekuřácké hodiny v době podávání obědů a večeří).
Prodej tabákových výrobků osobám mladším 18 let je zakázán.
Vstup na území České republiky:
ČR je od r. 2004 členem Evropské unie. Pro obyvatele EU platí jiná pravidla než pro turisty z jiných částí světa. Průkaz totožnosti je však vždy zapotřebí.
Občané EU:
Obyvatelé EU potřebují pro vstup do ČR cestovní pas nebo jiný platný doklad totožnosti. Totéž platí i pro občany Švýcarska, Norska, Islandu a Lichtenštejnska, kteří mají zajištěný volný pohyb v rámci Evropského hospodářského prostoru.
Občané mimo EU:
Návštěvníci z jiných zemí potřebují pas platný ještě 6 měsíců po datu příjezdu a v některých případech i cestovní vízum. Seznam států, které mají vůči České republice vízovou povinnost, naleznete na stránkách českého Ministerstva zahraničních věcí - www.mzv.cz.
Schengenská dohoda:
Od 21. 12. 2007 se ČR přidává k zemím, které přijaly tzv. Schengenskou dohodu. Na území těchto států smějí obyvatelé smluvních států překračovat hranice bez vstupních kontrol. Navzdory tomu stále zůstává povinnost mít při sobě cestovní pas nebo doklad totožnosti.
Cestování se zvířaty do ČR:
Pro cestování se zvířetem do Česka musí být dodrženy podmínky země, ze které je zvíře vyváženo a pravidla pro převoz zvířat platná v České republice.
Požadavky pro cestování se zvířaty:
- pas (tzv. pas společenských zvířat, Pet Passport) nebo osvědčení o splnění dovozních podmínek příslušné země, potvrzené schváleným veterinárním lékařem
- identifikace zvířete mikročipem nebo tetováním
- očkování proti vzteklině
Celní kvóty a předpisy v ČR:
Při přepravování zboží do ČR platí na některé komodity stanovené limity. Pokud je překročeno určené množství, vztahuje se na ně daň a přepravce je povinen nahlásit počet na celnici.
Přeprava výrobků pro osobní potřebu:
Množství převáženého zboží se liší podle destinace, ze které je přiváženo. Mezi státy EU je povoleno vyšší množství než při kontaktu se třetími zeměmi. Více informací o množstvím omezeném zboží naleznete na stránkách Celní správy ČR - www.cs.mfcr.cz.
Legislativa:
Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
Přeprava peněz:
Při přívozu peněz, cestovních šeků nebo peněžních poukázek směnitelných za peníze ve vyšší hodnotě než 15.000 EUR platí povinnost ohlásit částku Ministerstvu financí ČR prostřednictvím tiskopisů dostupných na celních úřadech.
Vrácení daně:
- fyzická osoba, která nemá v ČR trvalý pobyt ani přechodné bydliště "zahraniční fyzická osoba" může uplatnit nárok na vrácení zaplacené daně za nakoupené zboží, pokud cena nakoupeného zboží včetně daně zaplacená jednomu prodávajícímu v jednom dni je vyšší než 1.000 Kč
- nárok na vrácení daně zahraniční fyzické osobě vznikne, jestliže nakoupené zboží vyveze nejpozději do 30 dnů ode dne jeho nákupu a výstup zboží z tuzemska je potvrzen pohraničním celním úřadem na tiskopisu vydaném Ministerstvem financí, zahraniční FO je povinna pro účely vydání potvrzení o vývozu zboží předložit pohraničnímu celnímu úřadu doklad o nákupu zboží vystavený plátcem, na dokladu o nákupu zboží je plátce poskytující zdanitelné plnění povinen uvést cenu včetně daně celkem
- nárok na vrácení daně může uplatnit zahraniční FO nebo jí zmocněná osoba pouze u plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění, plátce je povinen daň vrátit, pokud zahraniční osoba nebo jí zmocněná osoba předloží doklad o nákupu a potvrzený tiskopis o vývozu zboží pohraničním celním úřadem
- nárok na vrácení daně zahraniční osobě zaniká, pokud tato osoba o vrácení daně nepožádá plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění, do 3 měsíců ode dne uskutečnění zdanitelného plnění
Velvyslanectví v České republice:
Pomoc v obtížných situacích můžete získat na ambasádě svojí země. Ambasády sídlí v hlavním městě České republiky, v Praze.
Některé země ambasádu v Česku nemají, ale můžete kontaktovat jejich konzulát (jsou to např. Austrálie, Kolumbie, Malta, Nový Zéland nebo Srí Lanka).
Seznam velvyslanectví naleznete na stránkách českého Ministerstva zahraničních věcí - www.mzv.cz