Hitem jara jsou víkendy v evropských metropolích
Těm, kteří přišli už o zaměstnání nebo jim ztráta práce hrozí, to může znít dost neuvěřitelně. I v současné ekonomické krizi výrazně roste skupina Čechů, která si dopřává cestování v cizině. Hitem jara se staly prodloužené víkendy v evropských metropolích. Potvrzují to tuzemské cestovní kanceláře.
"Poptávka v Čedoku vzrostla meziročně o dvacet procent. Na květen jsme třeba na Paříž letecky navyšovali kapacitu o další dva termíny. V současnosti máme prodáno již několik tisíc míst," říká Tomáš Brejcha, mluvčí Čedoku.
Mimořádný nárůst zájmu o letecké víkendové pobyty v zahraničí jde ale napříč všemi cestovkami.
Například v Senator Travel přibližně o 40 procent, v GTS Travel a Student Agency skoro o třicet procent a ve Firo- tour asi o pětinu.
"Takovou kratší dovolenou si už u nás on-line vybralo několik tisíc klientů," potvrzuje také Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer, která s novou službou přišla vloni na podzim.
Sázka více vsadit na víkendové pobyty v zahraničí vyšla i další velké tuzemské cestovce, Exim Tours. "Máme mnohem větší nabídku než v minulých letech a víkendy prodáváme několikanásobně víc," uvádí Jan Koláčný, obchodní ředitel Exim Tours.
Klienty eurovíkendů nejsou žádní zbohatlíci. Jde hlavně o bezdětné mladší páry či manžele s odrostlejšími dětmi, patřící ke střední třídě. Podle cestovek jde o doklad toho, že této skupiny se krize zatím příliš nedotkla.
Cestovním kancelářím klienty letos přihrála i výhodná skladba státních svátků, které vycházejí vedle víkendu. Na letošek jich takhle vyšlo celkem šest.
Trend rostoucího počtu Čechů, kteří létají na prodloužené víkendy do evropských měst, podporuje i větší nabídka zájezdů s doprovodným programem. "Registrujeme růst poptávky po speciálně zaměřených cestách, kdy mají klienti v ceně třeba poznávání místní gastronomie ve Francii nebo návštěvu fotbalových utkání v Londýně na Premier League nebo v Madridu na zápasy Realu Madrid," říká Plovajko.
Největší zájem je tradičně o letecké pobyty v Paříži, Londýně, Římě, Barceloně a v Amsterodamu. Nejčastěji se cena pohybuje jako vloni kolem 10 tisíc korun. "Hoteliéři sice zlevňují, ale proti tomu oslabil kurz koruny," upřesnil Tomio Okamura, mluvčí Asociace cestovních kanceláří.
Stále populárnější jsou i autobusové víkendy ve Vídni. Popularitu rakouské metropole vloni mezi Čechy zvýšila výstava obrazů van Gogha. Na nečekaně velký zájem o jízdenky během této expozice České dráhy zareagovaly novým lákadlem. Při koupení jízdenky do Vídně získá zákazník slevu na vstupenku na výstavu Rembrandtových obrazů, která začala nedávno.
Eurovíkendy v tržbách cestovek hrají významnější roli než v minulosti. "Prostřednictvím cestovních kanceláří létají na eurovíkendy určitě už desetitisíce Čechů," uvedl Brejcha. "Odhadujeme, že na tomto trhu jde letos už o tržby až jeden a půl miliardy korun," říká Plovajko.
http://hn.ihned.cz autor: Olga Skalková