Holešovice: Přístavní celní sklad zatím brání vltavský břeh před nájezdem developerů

V přístavním pražském celním skladu mají věci pevný řád. Přivezené zboží nejprve čeká na kontrolu, pak se proclí a mezitím už lodě dováží zboží nové, které čeká na další proclení, a tak pořád dokola. Zboží tu dlí, pak se clí, dlí, clí, dlí, clí...

Jako by tu přístavní mantru na sebe pokřikovali racci kroužící nad vltavským meandrem obtáčejícím Holešovice. A pak jeden z nich - stalo se tomu před sto lety - usedl s doširoka roztaženými křídly na břeh. Alespoň z dálky tak budova starého celního skladu vypadá.

Uprostřed vyšší, patrová, to je trup racka. Do stran se pak rozbíhají dva přízemní trakty jako křídla připravená ke vzletu. Nebo že by vzorem celní budově byl labský vlečný remorkér? Nejprve nízká štíhlá příď, uprostřed nad strojovnou kapitánská kabina a pak opět nízká záď. Skladiště navržené v roce 1906 Františkem Sanderem zkrátka zakotvilo v holešovickém přístavu se stejnou samozřejmostí jako motorová loď Otakar, když přivezla z Hamburku pytle s kakaovými boby.

Společnost Vojtěcha Lanny si Františka Sandera nevybrala pro vypracování projektu přístavu náhodou. Pětatřicetiletý architekt už od dob studií udržoval styky s Komisí pro kanalizování Vltavy a bylo mu blízké vše, co souviselo s vodním proudem.

Navrhl například plavební komoru na Smíchově, zdymadlo u Hořína nebo jez na Labi v Hradci Králové s vodní elektrárnou i rybím přechodem v jednom z pilířů. Sander u vody byl jako ryba ve vodě.

Pro stavby v holešovickém přístavu zvolil Sander jednotný styl vycházející ze střídání dvou barev a dvou rozdílných povrchů. Lizény a oblouky z červeného režného zdiva vytváří základní rám budov, který pak vyplňují plochy hladké světlé omítky.

Zdálky působí přístavní domy díky tomuto kontrastu jako hrázděné. Tento efekt umocňují přiznané zdobené trámy, které nesou mírně předsazené střechy. Boční štíty hlavního traktu celní budovy pak svými obloukovými okny upozorňují, že v době, kdy holešovický přístav vznikal, vládla Evropě secese.

Zatímco celní sklad, který je největší Sanderovou stavbou v přístavu, může připomínat trup remorkéru, další, drobnější domky působí díky svým věžičkovitým střechám jako malé hrady.

Na začátku dvacátého století bránily cenné zboží dovezené do Prahy po řece, teď chrání holešovický přístav před nájezdy developerů, kteří obsazují vltavské břehy novými domy. Zatím se jim to daří, i když je stíny vysokých domů v sousedství stále víc a víc pohlcují.

JAK SE TAM DOSTAT

Celní sklad najdete nedaleko Libeňského mostu v ulici V Přístavu, v sousedství bytového projektu Prague Marina. Vystupte na zastávce tramvají 1, 12 či 25 Maniny.

http://cestovani.ihned.cz autor: Jiří Oulický