Jízda do historie

V krásně rekonstruované historické budově bývalé továrny nedaleko centra Mladé Boleslavi najdete několik desítek unikátních vozů, které vás zavedou do historie výroby automobilů značky Škoda. Než vstoupíte do haly plné nablýskaných „bouráků", musíte nejprve odtrhnout děti od vitríny s prodejními modely aut a dalšími upomínkovými předměty hned u kasy. Muzeum nabízí tři expozice, začněte tou s názvem 100 let firmy. „V prosinci roku 1895 se pustil mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement do výroby jízdních kol značky Slavia. Za čtyři roky zahájili výrobu motocyklů a v roce 1905 prodala firma první auto. To vidíte tady," ukazuji dětem model Voiturette A. Jdeme dál a obdivujeme ladné křivky vozů z počátku 20. století.
Aby se mohla firma udržet na trhu, sloučila se v roce 1925 s podnikem Škoda Plzeň. K výrobě osobních vozů přibyly různé typy nákladních vozidel i autobusy. Hospodářskou krizi ve 30. letech se podařilo přečkat úspěšným prodejem modelu Škody 420 Popular. Pak ovšem přišla válka a všechno, včetně výroby aut, ochromila.

Vládní speciál

Ve druhé hale je představena poválečná výroba. „Škoda se na počátku 40. let pokoušela o výrobu elektromobilů, které nazvala Puck – šotek. Není ale známo, kolik vozů bylo vyrobeno a pro koho byla auta určena," čtu na informační tabuli a přecházím k vozu, který už zdálky zaujme svou robustností.
Jde o vládní osobní speciál VOS, který se vyráběl od roku 1948 pět let. Tahle škodovka existovala ve dvou provedeních: těžkém a lehkém. Těžké bylo určeno pro přepravu nejvyšších státních činitelů a mělo pancéřovanou karoserii, neprůstřelná skla a vážilo 4,5 tuny. Vládních speciálů bylo vyrobeno kolem sta kusů a mizely v komunistických zemích.
Vedle VOS stojí bojový tudor z roku 1949 a pak už přicházejí vozy, které běžně brázdily české silnice v 60. až 80. letech. „Co je to tamhle a proč tam visí ty loutky?" ptají se děti, když míříme ke slavné Škodě Super Sport typ 724, přezdívané Ferat. Vystavený model si totiž zahrál ve filmu Juraje Herze Upír z Feratu. Údajně byl vyroben pouze jediný kus. V expozici se nad černým nízkým sporťákem vznášejí tři dřevění upíři.

Čekání na záchranu

V expozici Spící krása, která děti vyloženě baví, můžete poslouchat zvuky různých motorů. Velký zájem mají malí návštěvníci o Škodu Rapid 901 z roku 1937, kterou mohou prozkoumat i zevnitř. Najdete tu rovněž několik zajímavých veteránů čekajících na renovaci. Vévodí jim auto, které hrálo ve starém filmu Alfréda Radoka Dědeček automobil.
Děti mají v muzeu také malý koutek, kde si mohou malovat nebo se projet na šlapacích a odrážecích autech. Muzeum Škody Auto je profesionálně vybudované a stylem i formou připomíná automobilová muzea v sousedním Německu.

Jak na to

Škoda Auto muzeum v Mladé Boleslavi je otevřeno denně od 9 do 17 hodin. Vstupné je 50 korun, děti platí polovinu. Pokud chcete průvodce, připlatíte třicet korun. V muzeu je také občerstvení. Na ukazatele po městě nespoléhejte, raději si třídu Václava Klementa, kde instituce sídlí, najděte na mapě před cestou.
www.skoda-auto.cz

IN.iHNed.cz autor: Kateřina Divišová