Libeňský most: Socha, na kterou se šlape
Je největší, ale skoro se to o něm neví. Karlův je známější, protože je starší a zdobený postavami světců. Barrandovský vůbec není hezký, ale mluví se o něm každý den v rozhlase, neboť je ucpaný auty. Libeňský most na svou slávu čeká.
Nabídka to je férová: Věnujte mostu dvacet minut chůze a dostanete za ně bohatou porci krásy a poznání. Deset minut tam a deset zpátky, dvakrát tři čtvrtě kilometru. Žádný jiný silniční most v Praze není delší. Bude to dvacet minut našlapování po kubistické soše.
Libeňský most, spojující Holešovice s Libní, navrhl v roce 1924 architekt Pavel Janák a byl to tehdy první pražský most, který nebyl ozdoben uměleckými díly. Nepotřeboval to. Se zadáním od konstruktéra Františka Mencla, aby most byl mohutný a důkladný, se Pavel Janák vypořádal kubisticky robustně.
Navrhl stavbu z čistých linií, pevnou a silnou, která přitékající Vltavě dává najevo, že vlny nebo plující ledové kry s ní nepohnou ani o píď. Mostní pilíře vystupují z řeky v jemně zaoblených hranách, aby je mohla voda plynule obtékat. Ale už o metr výš v místech, kde začíná klenutí oblouků, přechází pilíř do ostré hrany připravené lámat ledové bariéry. Mostní oblouky se protínají s přímými liniemi a vytváří nad hladinou jedinečnou betonovou sochu.
Zatímco v galeriích není dovoleno dotýkat se exponátů, tady lze po Janákově puristické soše bez okolků šlapat a třeba i hladit zábradlí. Jeho zábradlí je plné, betonové a v pravidelných rozestupech zdobené jednoduchými lampami veřejného osvětlení - jak jinak než také betonovými v kubistickém duchu.
K nejpůvabnějším místům mostu patří jeho napojení na libeňský břeh. Z obou stran od řeky míří vzhůru lomené linie schodů, které zdobí obyčejné sluneční světlo. Odrazy a stíny betonovou stavbu zjemňují a jemně modelují.
Obdiv si Libeňský most zaslouží také za účelnost. Když na něm byl 29. října 1928 slavnostně zahájen provoz, jezdily zde automobily poprvé v Praze po asfaltovém povrchu. A jeho 21m šířka převyšovala o pět metrů tehdejší mostní standard. Robustnost mostu a parametry pro intenzivní provoz měly své opodstatnění. Spojit průmyslové Holešovice s halami libeňského říčního přístavu.
Jak se tam dostat
Libeňský most spojuje pražské čtvrti Holešovice a Libeň. Stejně se jmenuje také zastávka tramvají 1, 3, 12, 15 a 25 přímo na mostě.
S prohlídkou neotálejte
Jak bude Libeňský most vypadat po rekonstrukci, kterou plánuje pražský magistrát, není jisté.
České unikum
Uplatnění kubismu v architektuře je českou specialitou. V konstrukci mostu to je jedinečnost dvojnásobná.
Cestovani.iHNed.cz autor: Jiří Oulický