Méně známé Českokrumlovsko
Český Krumlov je nejen krásné město, ale i místo s překrásným okolím. A není to jen údolí Vltavy a Kleť. Za cíl si zvolíme Kleti protilehlou horu Kluk.
Za start jsme zvolili železniční stanici Zlatá Koruna, což je druhá stanice z Českého Krumlova, a po stejně trati se tam dostaneme i z druhé strany – od Českých Budějovic. Trasu uvádíme ve dvou variantách a obě končí v téže zastávce Vrábče a na téže železniční trati, po které jsme se ráno dostali do Zlaté Koruny. O občerstvení není nouze jen v první polovině trasy.
Od zastávky projdeme s červenou značkou Zlatou Korunou ke stejnojmennému klášteru (1,5 km), který je od dubna přístupný. Byl založen Přemyslem Otakarem II., zrušen Josefem II. a pak posloužil mnoha hospodářským účelům. Dnes národní kulturní památka slouží jako expozice písemnictví a přitahuje jako architektonický klenot. Červená nás pak vede většinou v uctivé vzdálenosti podél Vltavy přes Plešovice (3,5) s lidovými statky a kapličkou do Třísova (6). Za obcí na výšině nad Vltavou je archeologická památková rezervace – keltské oppidum
z 1. století před n. l. Zastavěný poloostrov, obtékaný Vltavou a Křemžským potokem, je od západu chráněn v terénu patrnými stupňovými valy s příkopy a západní branou. Odtud sestoupíme k Vltavě v místě rozlehlé a malebné zříceniny Dívčí Kámen (7). Také toto místo bylo obýváno od pravěku. Zato hrad byl obýván poměrně krátce a už v polovině l6. stol. je uváděn jako pustý.
Proti proudu Křemžského potoka se žlutou opustíme vltavské údolí. Zvolna lesem a pak jeho okrajem vystoupáme k silnici na okraji Holubova (9,5). Odtud začneme vlevo nejprve lesem a pak otevřenou krajinou kolem Borského rybníka stoupat k železniční stanici Křemže. Od ní po silnici projdeme obcí Mříč s lidovými usedlostmi a kovárnou. Na křižovatce za obcí pokračujeme přes chatovou osadu s výhledy do lesa a jím na vrchol Kluk (13). Granulitový vrch se suťovým jehličnatým lesem je završen přístupným vrcholovým skaliskem.
a) Kratší trasa se ze sedla Kluku drží dál zelené, sestoupí do obce Slavče (14,5) a pak nás se žlutou vpravo převážně po silnici dovede na zastávku Vrábče (16,5). b) Delší trasa se ze sedla Kluku vydá po červené a drží se hřebene. Lesem míjí skálu Kozí kámen a Haberský vrch a mírně sestoupí k Bohouškovické myslivně (16). Zde odbočíme s modrou vpravo, dojdeme na lesní rozcestí a po značené odbočce vlevo dojdeme ke Svatému Vítu (18). Najdeme tu zříceninu kostela ze 17. století, z níž zbylo obvodové zdivo s hrotitými okny. V místě presbytáře byla později postavena kaple sv. Víta. Vrátíme se na rozcestí a pokračujeme vyhlídkovým okrajem lesa k dalšímu rozcestí U Habří (20). Jméno má podle obce, kterou vidíme vlevo pod sebou, kde bychom našli bývalou tvrz a několik cenných selských staveb kolem návsi s malebnou kaplí. Odtud se dáme vozovou cestou vlevo po žluté do obce Slavče a dál shodně s kratší trasou k železniční zastávce Vrábče (23,5).
http://in.ihned.cz autor: Jan Stránský