Na dva hrady
Dnešní výlet začínáme na železniční stanici Osvračín, odkud vede žlutě značená cesta. Ta nás provede obcí s kostelem Narození Panny Marie a barokním, novogoticky upraveným zámkem. Po silnici při Dravém potoku dojdeme do Mimova a podél potoka pokračujeme cestou okrajem lesa do Květkovic (5). Stále se žlutou dojdeme polními cestami do Kanic (7,5), které jsou vesnickou památkovou zónou. Kromě renesančního zámku, přestavěného ze starší tvrze s přistavenou kaplí sv. Jana Nepomuckého, a přilehlého parku zde ještě najdeme roubené domy. Cesta odtud stoupá k lesu a jím prudce ke zřícenině Netřeb (9).
Z hradu, který se původně jmenoval Nový Rýzmberk, zbyla jen část zdiva obdélného věžového paláce a stopy po opevnění. Kolem zříceniny je přírodní rezervace, vyhlášená už v roce 1924, chránící porost až 600 let starých tisů. Tis byl v minulosti vyhledáván pro pružné dřevo, sloužící k výrobě luků, a náležel mezi kultovní stromy.
V dlouhé lesní partii míjíme (pořád po žluté) vrcholy Velká skála a Kněžská hůrka s občasnými výhledy a v závěru klesáme do Úlíkova. Stoupající silnice nás provede nejbližším lesem, za nímž z ní odbočíme vpravo. Lesem klesneme k Prudickému koupališti u další silnice, kterou přejdeme a už jen stoupáme do Podzámčí (18) k malému seskupení roubených domů.
Historie vesničky je bezprostředně spjata s hradem Rýzmberkem, na nějž doporučujeme vystoupit a zase se sem vrátit. Celá odbočka i s návratem je sotva kilometrová. Hrad, založený patrně na přání samotného panovníka Přemysla Otakara II. ve druhé polovině 13. století, byl zničen za třicetileté války Švédy. V roce 1697 získali hrad Stadionové a v 19. století se pustili do úprav. V západní části vytvořili park, nad oběma baštami postavili novou čtyřhrannou rozhlednu (k tomuto účelu slouží dodnes) a výletní restauraci. Už před druhou světovou válkou zde bylo vybudováno přírodní divadlo, které se dosud občas využívá. Po návratu do Podzámčí (19) se po žluté značce vydáme přímou cestou dolů do Kdyně a projdeme městem až k železniční stanici (25).
Tradičním zdrojem obživy místních obyvatel bylo tkalcovství - už před rokem 1696 tady Lamingenové založili první textilní manufakturu v Čechách. V roce 1952 vznikla Kdyňská strojírna (později Elitex).
Trasa:
1. Osvračín, žst. - 2. Mimov - žlutá: 3. Kanice (7,5) - 4. Netřeb, zřícenina (9) - 5. Úlíkov - 6. Podzámčí (18) - výstup po červené na Rýzmberk a zpět do Podzámčí (19) - žlutá: 7. Kdyně, žst. (25)
Mapa:
Chodsko, 1:50 000, edice KČT č. 63
http://in.ihned.cz autor: Jan Stráský