Plečnikův kostel je zkrátka jiný a Bůh od té doby nosí džíny

Rebel Jože Plečnik vytvořil v Praze na Vinohradech moderní jednolodní kostel s nezvykle širokou zvonicí.

Andy Warhol je natolik miloval, že si v nich přál zemřít. Tmavé džíny pětsetjedničky se světlým štepováním. Rádi je oblékali Marilyn Monroe i James Dean. Jenže ti všichni byli až druzí. Mezi rokem 1873, kdy je Jacob Davis a Levi Strauss vymysleli, a padesátými lety, kdy je proslavily americké celebrity, si je v roce 1932 oblékla superstar největší. Na Květnou neděli se do nich oblékl Bůh. Stalo se tak na Vinohradech, na náměstí Jiřího z Poděbrad.

Džíny Boží od Plečnika Joži tam slavnostně vysvětil pražský arcibiskup Karel Kašpar. K vnější podobě obvodových zdí kostela Nejsvětějšího Srdce Páně existuje několik výkladů. Nejčastěji se hovoří o tom, že světlé výstupky na pozadí tmavých keramických obkladů mají symbolizovat královský hermelín. Plečnik sice ctil historické motivy, ve svých pracích vycházel obvykle z gotického a řeckého slohu a hermelín může připomínat Kristovo vládnutí, ale stejně tak Plečnik usiloval o moderní výraz a díval se dopředu. A džínové štepování, to bylo nakročení k moderně!

Přemýšlení nad moderní tváří vinohradského kostela nejlépe dokládají postupně odložené Plečnikovy projekty, které vypracovával od roku 1922. Nejprve totiž pro náměstí Jiřího z Poděbrad navrhl vysoký kostel ve stylu dórského chrámu, kterého by stála samostatná zvonice, vysoká a štíhlá, jako třeba věž u kostela svatého Marka v Benátkách. Na upraveném náměstí neměl dokonce chybět ani vítězný oblouk a kostel se měl zvedat až do pětadvacetimetrové výše.

Plečnika ale usměrnily dvě věci. Peníze vinohradského sboru, které by na tak velkoryse pojatý kostel nestačily, a pak modernistické zjednodušování. Josip Plečnik postupně ubíral ze svých skic sloupy a zdobné reliéfy a s každým dalším nákresem se blížil netradiční podobě moderního jednolodního kostela s nezvykle širokou zvonicí a obřími hodinami. Od října 1928 mohla katolická církev pozorovat, jak se na náměstí rodí kostel-rebel.

Džínové štepování na fasádě je ten nejmenší výstřelek slovinského architekta, který se dá navíc vysvětlit hermelínovou legendou. Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně mnohem víc provokoval jinými věcmi, například rovnou střechou. Na to nebyli věřící zvyklí a nervózně se ptali, kde jsou vysoké klenby ukazující cestu modliteb k Bohu. Štíhlé pyramidy na boku zvonice, připomínající věže tradičních katedrál, byly jen slabou náplastí. Nad kostelem s rovnou střechou dlouho věřící nevěřícně kroutili hlavou, stejně jako nad obřím jednolodním uspořádáním. Místo staleté intimity výklenků najednou světlo a prostor.

Jak se tam dostat
Na náměstí Jiřího z Poděbrad vede trasa metra A, případně můžete jet tramvají číslo 11. Kostel je dominantou náměstí, spatříte ho okamžitě.

http://cestovani.ihned.cz autor: Jiří Oulický