V muzeu slavné Tatry uvidíte i kabriolet, ve kterém se Stalin bál
Auto a další auto, vypočítává dvouletý Honzík, když prochází Technickým muzeem Tatra v Kopřivnici mezi nablýskanými vozy. Je jich tu celkem šedesát. Osobáky, náklaďáky ze všech etap výroby automobilky.
Muzeum nyní nabízí novou expozici. Až do 30. listopadu zde můžete obdivovat práci vysokomýtské karosárny Sodomka.
A je to nádherná podívaná. Kromě aut výstavu doplňují podvozky, motory a modely, designérské návrhy, trofeje ze sportovních klání, dobové fotografie a různé rarity. V prvním patře a v první části výstavy jsou hlavně osobní vozy, od těch pionýrských, jako byl třeba Präsident, první automobil v tehdejším Rakousku-Uhersku, až po modely T 613 či T 700, které vozily komunistické papaláše.
kam se ještě podívat za auty
Škoda Auto Muzeum
V mladoboleslavském muzeu můžete sledovat vývoj aut od prvního vozu Voiturrete až po nejnovější modely.
www.skoda-auto.cz
Muzeum sportovních vozů Lány 1998
Nedaleko Kladna v Lánech se nachází muzeum se 100 exponáty závodních a sportovních vozů od 20. let minulého století. Mezi nejstarší patří Ford "T" z roku 1914.
www.auto-muzeum.cz Automuzeum Praga
Ve Zbuzanech u Prahy si lze prohlédnout více než 70 automobilů či dopravních prostředků značky Praga z let 1908–1989.
Nová expozice aut, která byla šita na míru
Muzeum nabízí novou expozici. Až do 30. listopadu zde můžete obdivovat práci vysokomýtské karosárny Sodomka. Uvidíte tu pouze vozidla zdejší značky: automobily Tatra.
Je to trochu zvláštní příběh. Těch aut, které prošly jak Tatrovkou, tak Sodomkovou karosárnou, moc není. O to jsou vzácnější. K oficiální spolupráci mezi firmou Sodomka a Tatrou totiž nikdy nedošlo, mnoho lidí si ovšem oblíbené Tatrovky nechávalo ve Vysokém Mýtě překarosovat či jinak upravit. Vznikala tak jedinečná vozidla "šitá na míru" s úchvatnými liniemi, dokonalým interiérem a vybavením.
Šlo například o vůbec první faux cabrio (falešný kabriolet) na podvozku Tatry 52, který byl u Sodomky vyroben, dále pak Tatra 52, Tatra 57 B vyrobená v roce 1947 pouze v jediném kuse a Tatra 600 Tatraplan kabriolet z roku 1949. Ta byla rozhodnutím Komunistické strany Československa věnována Stalinovi…
A tohle je další zajímavý příběh. Auto zaznamenalo v roce 1949 na ženevském autosalonu obrovský úspěch. I přes velkou poptávku se však vyrábět nezačalo. Již vyrobený kabriolet věnovali Stalinovi k jeho sedmdesátinám. On v něm však nikdy nejezdil, bál se atentátů. Vůz brázdil sovětské silnice do roku 1976. Tehdy se povedl pracovníkům muzea husarský kousek a vyměnili jej za repasovanou Tatru 603.
Slavné náklaďáky, které jely kolem světa
Tatrovky, to jsou dnes hlavně nákladní vozy. A pěkně slavné. Vítězily opakovaně v rallye Paříž - Dakar. Je jim věnována jedna velká místnost. Ke každé kabině vedou schůdky, kterými lze nahlédnout dovnitř.
Unikátní je také obrovská obytná tatrovka 815 GTC (Grand Turist Karavan) polepená reklamami z konce komunistické éry. Její posádka z Česka odjela na cestu kolem světa v době komunismu, vraceli se až dlouho po sametové revoluci.
Na své si přijdou milovníci letectví. Pro ty je zde zavěšen akrobatický dvouplošník TATRA 131 a kolekce leteckých motorů.
Nákladní vozy Tatra vítězily opakovaně v rallye Paříž – Dakar. Je jim věnována jedna velká místnost. Ke každé kabině vedou schůdky, kterými lze nahlédnout dovnitř.
Nákladní vozy Tatra vítězily opakovaně v rallye Paříž – Dakar. Je jim věnována jedna velká místnost. Ke každé kabině vedou schůdky, kterými lze nahlédnout dovnitř.
Unikáty: vůz na kolejích
Děti nevěřícně kroutí hlavou, když přijdeme do druhého patra. "Auto jezdí po kolejích?" ptá se Honzík u jednoho z unikátů. Na kolejích tu stojí osobák. Železniční motorová drezína z roku 1936, podobná byla k vidění například ve filmu Ostře sledované vlaky. Je tu ale také prototyp motorových aerosaní, osmnáctiválcový tankový motor či mraznička. Nechybí ani závodní auta či dva vozy, která vyrobil nadšený zaměstnanec Tatrovky svému synovi.
To už vycházíme ven před vchod do muzea, kde výčet exponátů uzavírá reprezentant železniční výroby, rychlíkový motorový vagon Slovenská strela. Letos v únoru byla povýšena na národní kulturní památku.
tipy na výlety v okolí
Lašské muzeum a Šustalova vila
K vidění jsou v Kopřivnici další dvě expozice: První představuje majoliku, keramiku a kachlová kamna, která se v Kopřivnici 150 let vyráběla. Druhá uvádí dílo kopřivnického rodáka, malíře a ilustrátora Zdeňka Buriana.
Štramberk: kupte si uši
Malebné centrum s valašskými roubenkami z 18. a 19. století, je městskou památkovou rezervací.
Ozdobou města je stejnojmenný hrad s gotickou věží Trúba. Kupte si Štramberské uši, perníkový výrobek, který zde pečou po staletí.
Příbor: rodiště Sigmunda Freuda
Náměstí pojmenované po slavném psychoanalytikovi i jeho okolí je městskou památkovou rezervací.
Stojí tu farní kostel Narození Panny Marie, pozdně gotická trojlodní stavba, i funkcionalistická radnice. Dvě uličky pod náměstím najdete jednopatrový dům, rodiště Sigmunda Freuda.
Beskydy: výstup na Lysou horu
Jde o náročný výstup na jednu z nejkrásnějších moravských hor, která leží 1 323 metrů nad mořem, zaparkovat můžete v Ostravici. Cesta vede údolím potoka Sepetného, dále po červené na Butořanku. Pokračuje se na Lukšinec, odtud na Lysou horu.
Pustevny a zajímavá architektura
Jejich ozdobou jsou historické stavby slovenského architekta Dušana Jurkoviče z roku 1898. Pár set metrů pod Pustevnami je odstavné parkoviště. Lze odtud jít po hřebeni kolem sochy Radegasta na posvátnou horu Radhošť.
http://cestovani.idnes.cz autor: Michaela Bučková