Vlakem za hranice
Zapomeňte pro jednou na auto a vyrazte na prodloužený víkend ekologicky – vlakem. Nebudete se rozčilovat v zácpách, cestou si odpočinete a ještě ušetříte. V Praze nasednete a nejpozději do devíti hodin jste v jiném světě: na golfu nebo raftingu v rakouských Alpách, ve středověku na Slovensku nebo pod křídovými útesy u Baltského moře.
Podzimní listí se sice už pomalu začne barvit, ale doba dovolených a výletů ještě zdaleka neskončila. Naopak – září často nabízí stabilní počasí, a navíc je díky svátku sv. Václava, připadajícímu letos na pondělí, za dveřmi dlouhý víkend.
Připravili jsme pro vás několik zajímavých tipů v blízkém zahraničí, kde lze tyto volné dny hezky strávit. Věříme, že si vybere každý: v nabídce je aktivní minidovolená v horách, výlet po stopách české středověké minulosti, trochu zapomenuté památky UNESCO i třeba letošní kulturní metropole Evropy.
Do všech popsaných oblastí za českými hranicemi se snadno dostanete vlakem. Cestování železnicí má své nesporné výhody, které víc než vyváží fakt, že ve vlaku většinou na cestě strávíte o něco víc času než při výletu autem.
Při cestě po železnici se nemusíte soustředit na řízení a čas využít k odpočinku nebo četbě (třeba turistického průvodce), není nutné se rozčilovat v dopravních zácpách. Nezanedbatelný je i aspekt finanční: pokud porovnáte všechny náklady na cestu autem s výdajem při využití některé z komerčních nabídek Českých drah, vychází i ve skupině cesta vlakem skoro vždy levněji. Kompletní přehled o cestování vlaky do zahraničí najdete na webu www.cd.cz, v menu jděte do sekce Cestování vlakem/jízdné a slevy v mezinárodní přepravě. Navíc doprava vlakem neznečišťuje životní prostředí a nabízí pohledy do krajiny, které na přecpané dálnici neuvidíte.
RUJÁNA
Praha-Holešovice
Ostseebad Binz
délka cesty: 08.37
Střední a starší generace si to ještě pamatuje: v dobách, kdy Evropu dělila vedví „železná opona", patřili Čechoslováci na baltském ostrově Rügen (Rujána, součást tehdejší NDR) mezi nejběžnější návštěvníky. Časy se změnily, mořechtiví Češi dnes míří hlavně do Středomoří, ale jiná je i Rujána. Ta tam je šedivá umakartová nuda enderáckého socialismu: největší německý ostrov dnes láká vylepšenou infrastrukturou, krásnými plážemi i malebnými sceneriemi.
Podél útesů
Symbolem Rujány jsou slavné křídové útesy na poloostrově Jasmund. Táhnou se v délce přes 10 km severně od přístavního města Sassnitz, a pokud si chcete tuto proslulou scenerii kolmých, špinavě bílých skal nad mořským břehem řádně vychutnat, máte hned tři možnosti.
Lodní okruh kolem útesů nabízí neopakovatelný pohled zdálky z vodní hladiny; kvůli úhlu slunečních paprsků si rezervujte první ranní plavbu. Pro pohled shora zajeďte k návštěvnickému středisku Národního parku Jasmund, blízko něhož se nachází vyhlídka Königsstuhl (Králova stolice). Z ní zhlédnete skaliska z výšky 118 metrů nad úrovní moře. A pokud si chcete na útesy pořádně vyšlápnout, vydejte se pěšky ze Sassnitz značenou pěšinou nad útesy. Asi za půl druhé hodiny dorazíte k údolíčku Kieler Bach, kde vás schody dovedou dolů na kamenitou pláž přímo pod útesy. Zpět do Sassnitz se vrátíte po mořském břehu (tento úsek je kvůli možným sesuvům na vlastní nebezpečí).
Za Svantovítem na Kap Arkona
Nejsevernějšímu výběžku Rujány, zvanému Kap Arkona, dnes dominuje mohutný maják z roku 1902, ale místo má mnohem starší historii: tady, na ostrohu vystrčeném proti Skandinávii, stálo snad už od 6. století pevné slovanské hradiště. Dánové jej sice roku 1168 zničili, ale i tak je dodnes v terénu dobře rozeznatelné – jedná se o jednu z nejstarších slovanských archeologických památek vůbec. Slovanskou historii místa připomíná také dřevěná socha boha Svantovíta.
Pro výlet na Kap Arkonu se výborně hodí kolo. Cyklostezka vás z přímořského střediska Glowe (krásné pláže) povede nejprve podél nízkého břehu a pak začnete mírně stoupat nad útesy až k malebné rybářské vesničce Vitt. Odtud už je to na Arkonu jen skok, zpátky se můžete vrátit po silnici.
Dostupnost vlakem: z Prahy 8.37 hodiny (bez přestupu)
Na co se zaměřit: pláže, vycházky podél pobřeží, cykloturistika
Doporučená doba pobytu: 3 – 4 dny
Ubytování: on-line rezervaci ubytování najdete na http://buchen.ruegen.de, na výběr je od luxusních hotelů (Binz) přes penziony až po kempy.
Informace: www.ruegen.de (internetový portál ostrova Rujána)
NORIMBERK
Praha-Hl. nádraží
Norimberk
délka cesty: 05.00
Jedno z nejvýznamnějších měst středověké Evropy s úzkou vazbou na české dějiny, nabité skvělými památkami – takový je Norimberk (Nürnberg), ležící něco přes sto kilometrů na západ od českých hranic. Po zhlédnutí pamětihodností města, které často navštěvoval Karel IV. a kde se Václav IV. dokonce narodil, vás navíc překvapí zajímavé a malebné okolí.
Na hradě a v podhradí
Staré město Norimberku je obkrouženo středověkými hradbami, k nimž se v nejvyšší části přimyká starobylý hrad, symbol a dominanta města. Určitě nepřehlédnete tzv. Pohanskou věž (Heidenturm), která ukrývá dvojitou románskou kapli. Když se od hradu vydáte dolů do města, máte záhy na cestě Dürerův dům, v němž dlouhá léta žil slavný norimberský rodák, renesanční malíř Albrecht Dürer.
A pak už se pomalu blížíte k nejproslulejší církevní stavbě města, kostelu Frauenkirche ze 14. století. Jeho typický trojúhelníkovitý štít nelze zaměnit s žádnou jinou stavbou na světě. Právě zde měly být za vlády Karla IV. uloženy říšské korunovační klenoty, nakonec k tomu ale nedošlo. Buďte tu v pravé poledne – každý den totiž za zvuků orloje obejde sedm postav kurfiřtů Karla IV. na trůně.
Po stopách třetí říše
Megalomanii nacistického režimu dobře pochopíte při návštěvě míst, kde se od roku 1933 konaly srazy NSDAP. V nedokončené Kongresové hale dnes sídlí Dokumentační středisko nacistických sjezdů s četnými stálými i dočasnými výstavami. Ze sousedící Luitpold Arény se sice dochovalo jen torzo, i tak však z obrovské rozlohy shromaždiště, kam se vešlo až 150 tisíc nacistických sympatizantů, mrazí. Dobové obrázky můžete vidět například v proslulém filmu Triumf vůle režisérky Leni Riefenstahlové. Komplex najdete v jižní části města.
Není průplav jako průplav
Krajinu na jih od Norimberku protíná moderní Rýnsko-mohansko-dunajský průplav i historický Ludvíkův průplav (Ludwigskanal). Zatímco ten první zaujme šířkou i mohutností, Ludvíkův průplav z 1. poloviny 19. století nabídne komorní atmosféru v zastíněných lesích. Ideálním dopravním prostředkem je tu kolo, podél obou průplavů vedou cyklostezky. Z města jeďte nejprve podél Ludvíkova kanálu až do Wendelsteinu, pak se zkratkou přes Furth přesuňte ke zdymadlu Leerstetten na „velkém" kanále a podle něj se vraťte do Norimberku. Okruh měří asi 50 kilometrů.
Karta, která šetří
Nürnberg Card platí jako jízdenka na městskou dopravu v celé metropolitní oblasti a navíc je volnou vstupenkou do 49 muzeí v Norimberku, Furthu, Erlangenu a Schwabachu. Karta platí dva dny, pokud se tu ubytujete alespoň na jednu noc. Stojí 19 eur.
Dostupnost vlakem: z Prahy 5 hodin (bez přestupu), případně 3.45 hod. expresním autobusem Deutsche Bahn
Na co se zaměřit: památky, muzea, průplavy
Doporučená doba pobytu: 2 – 3 dny
Ubytování: Loni renovovaný tříhvězdičkový hotel Aria (www.aria-hotel.de) stojí přímo v centru Norimberku kousek od stanice metra. Dvoulůžkový pokoj přijde na 69 eur.
Informace: www.nuernberg.de
LINZ
Praha-Hl. nádraží
Linz
délka cesty: 05.00
Hornorakouskou metropoli Linz (Linec) možná znáte z okna auta při dálničním tranzitu na cestě do Itálie či Chorvatska. Pokud jste se tu ještě nikdy nezastavili, letos je jedinečná šance – Linz byl totiž pro rok 2009 spolu s litevským Vilniusem vyhlášen Hlavním městem evropské kultury. Město proto letos nabízí vedle trvalých pamětihodností také mimořádné množství zajímavých výstav, koncertů i dalších akcí.
Stará i moderní
Historickému jádru Linze vévodí náměstí Hauptplatz, které má charakter rozšiřující se ulice a jemuž dominuje nádherný Trojiční sloup z počátku 18. století. Z boku pak do náměstí shlíží dóm sv. Ignáce, na vyvýšenině nad pravým břehem Dunaje najdete rozlehlou stavbu lineckého zámku původně z konce 16. století.
Jenže Linz nenabízí zdaleka jen historické stavby, naopak. Vzhled města obohatila v posledních dekádách řada moderních budov, které si vydobyly mezinárodní věhlas. Řadí se mezi ně například monumentální koncertní síň pojmenovaná po Antonu Brucknerovi, rodákovi z nedalekého Ansfeldenu. Na protějším, levém břehu Dunaje upoutá futuristická, nedávno rozšířená stavba „Muzea budoucnosti" Ars Electronica.
České stopy v Linzi
Pokud byste v podzimním Linzi hledali nějaké kulturní spojení s Čechami, zavítejte třeba do Keplerova domu v ulici Rathausgasse. Světoznámý matematik a astronom Johannes (Jan) Kepler totiž do Linze v roce 1612 přesídlil právě z Prahy a žil zde dlouhých patnáct let. Keplerův dům je pro celý tento rok přeměněn v „Keplerův salon", který se návštěvníkům snaží zprostředkovat složité objevy a výzkumy z různých vědeckých oblastí (od přírodních věd přes medicínu až po estetiku) pro běžnou veřejnost. Můžete se tu například dozvědět, jak fungují srdeční chlopně nebo co je podvědomí. Speciální sekce je věnována dětem.
Až do 10. ledna 2010 je na lineckém zámku přístupná výstava s názvem Evropský zelený pás: Hranice, divočina, budoucnost, která představuje mezinárodní projekt ochrany přírody v pásu podél bývalé „železné opony" od Laponska přes někdejší německo-německou hranici až k Černému moři, včetně československých úseků bývalé ostře střežené hranice.
Dostupnost vlakem: z Prahy 5 hodin (bez přestupu)
Na co se zaměřit: výstavy a galerie
Doporučená doba pobytu: 2 – 3 dny
Ubytování: Víkendový balíček zahrnuje 2 noci v hotelu + kartu Linz09 Card na 3 dny (volný vstup do všech muzeí + MHD). Cena 96 nebo 116 eur podle typu ubytování, rezervace přes www.linz.at/tourismus.
Informace: www.linz.at, česká verze vás přesměruje na www.linz.cz, případně www.linz09.at
PYHRN-PRIEL
Praha-Hl. nádraží
Hinterstoder
délka cesty: 06.45
Především pro obyvatele Čech to jsou nejbližší pořádné hory: majestátní vápencové štíty Totes Gebirge (Mrtvých hor) se tyčí k obloze jen asi sto kilometrů vzdušnou čarou jižně od české hranice. Jezdí se sem zatím hlavně v zimě (lyžaři znají proslulé středisko Hinterstoder), ale oblast vystupující pod marketingovým názvem Pyhrn-Priel je velmi atraktivní i v teplejší části roku. Hlavně možnosti outdoorových aktivit jsou tu tak široké, že by mnohé známější alpské oblasti mohly závidět.
Vysokohorská turistika
Pokud si chcete vychutnat svérázný svět vysokohorských vápencových pustin Totes Gebirge během jednoho dne, nabízí se pěší přechod mezi středisky Hinterstoder a Wurzeralm.
Z Hinterstoderu se nechte vyvézt první ranní lanovkou na Hutterer Höss (1860 m) a pak před vámi bude asi 7 hodin pochodu. Nejprve musíte zdolat skalnatý vrchol Schrocken (2281 m), tento úsek je zčásti zajištěn řetězy a umělými stupy. Ze Schrockenu se dostanete opuštěnou krajinou nad hranicí lesa na vrchol majestátní hory Warscheneck (2388 m) a pak už jen sejdete k horní stanici lanovky Frauenkar (1870 m).
Lanovkou sjedete na planinu Wurzeralm, a pokud vám zbude trochu času, můžete si ještě projít alespoň část okružní zážitkové stezky nazvané Dva miliony let za dvě hodiny. Každopádně je třeba z Wurzeralmu odjet nejpozději poslední pozemní lanovkou dolů do údolí, odkud se zpět do Hinterstoderu dostanete autobusem. Mezi horní stanicí lanovky na Hutterer Höss a Wurzeralm není žádná chata ani zdroj vody – vezměte si proviant a nápoje s sebou.
Asi čtyřhodinový turistický zážitek nabízí nově vyznačená okružní stezka Stoderer Dolomitensteig v samém závěru údolí Stoderer Tal. Zavede vás mezi pitoreskní skalní útvary, které připomínají italské Dolomity. Ze stezky jsou skvělé výhledy na charakteristický vrchol Spitzmaueru (2446 m) a na masiv nejvyšší hory Totes Gebirge, Grosser Prielu (2515 m). Okruh sice není příliš dlouhý, ale převýšení činí 700 metrů.
Rafting
Splutí horního toku řeky Steyr v údolí Stodertal zajišťuje agentura Pro-Adventures, přihlásit se můžete na telefonu +43-664 441 2111. Celodenní program přijde na 60 eur (s kartou Pyhrn-Priel AktivCard 49 eur). Obtížnost vody je do WW III.
Golf
Nové, osmnáctijamkové golfové hřiště Windischgarsten u osady Edlbach obklopuje majestátní kulisa horských dvoutisícovek. Je koncipované tak, abyste mohli hrát 2 x 9 drah od budovy golfového klubu. Pokud absolvujete všech 18 jamek, současně tím obkroužíte přírodní rezervaci Edelbacher Moor. Víc na www.golfanlage.at.
Adrenalin
Pod lanovkou z Windischgarstenu na Wurbauerkogel najdete dvě atrakce, které vám možná zrychlí tep. Od horní stanice lanovky můžete sjet dolů po letní sáňkařské dráze dlouhé 1,5 km nebo se nechat vyvézt asi do půlky svahu a dolů se spustit po přírodní horské dráze (Alpine Coaster). V obou případech musíte brzdit sami, vozíček se s vámi rozjede až na 40 km/h a zejména sáňkařská dráha není pro úplně slabé povahy – vyletět ven není až takové umění. Jedna jízda přijde na 4,80 eura.
Voda, která bouří
Nejdelší potoční soutěska Horního Rakouska, Dr. Vogelgesang Klamm, je ukryta v lesích pod průsmykem Pyhrpass nedaleko městečka Spital am Pyhrn. Více než 1,5 km dlouhý vápencový kaňon je zpřístupněn umělým dřevěným chodníkem se stovkami věčně vlhkých schodů. Voda pod vámi divoce bouří a jsou tu pěkné ukázky tzv. obřích hrnců. Po projití kaňonu můžete dojít na svačinu k chatě Bosruckhütte (tam a zpět 3 hodiny). Za vstup do soutěsky se vybírá 2,90 eura (s kartou Pyhrn-Priel AktivCard zdarma).
Karta, která šetří
Karta Pyhrn-Priel AktivCard umožňuje použití lanovek, místních autobusů a většiny turistických atrakcí v regionu zdarma, případně se slevou. Kartu získáte bezplatně při ubytování v téměř dvou stech partnerských ubytovacích zařízeních.
Dostupnost vlakem: z Prahy 6.45 hodiny (přestup v Linzi)
Na co se zaměřit: vysokohorská turistika, rafting, golf
Doporučená doba pobytu: 3 – 4 dny
Ubytování: Edelweiss Alpine Lodge v centru Hinterstoderu (www.edelweiss-hinterstoder.at) nabízí pokoje se snídaní i apartmány v cenách od 45 eur za osobu a noc.
Informace: www.pyhrn-priel.net (turistická oblast Pyhrn-Priel)
MALÁ FATRA
Praha-Hl. nádraží
Spišská Nová Ves
délka cesty: 05.20
Hlavně pro fandy vysokohorské turistiky z Moravy a Slezska představuje Malá Fatra ideální cíl na prodloužený víkend: je to sem blíž než do Tater či do Alp a zdejší horské scenerie se řadí mezi nejkrásnější ve střední Evropě. Pohoří dělí divoké průlomové údolí Váhu u Strečna na dvě části, z nichž mnohem frekventovanější je severní polovina s jádrem v proslulé Vrátné dolině.
Na nejkrásnější slovenskou horu
Vrátna dolina, uzavřená kulisou nádherných vápencových štítů ze všech stran, nabízí řadu krásných horských túr. Klasický celodenní okruh začíná u hotelu Diery v osadě Biely Potok asi 3 km z centra Terchové.
Nejprve stoupáte vzhůru strmým zalesněným kaňonem Jánošíkove diery s četnými vodopády, lávkami a žebříky, až se dostanete na lučinaté sedlo Medzirozsutce (1200 m). Odtud vystoupíte po červené značce strmě na vrchol Vel’kého Rozsutce (1610 m), který je pro svůj charakteristický tvar často označován za nejkrásnější slovenskou horu. I výhled z vrcholu je jedinečný – přehlédnete celou Kriváňskou Fatru, Kysuce a za dobrého počasí uvidíte i Tatry.
Z Rozsutce sestoupíte strmě do sedla Medziholie (1185 m), v jehož blízkosti najdete pramen pitné vody. Odsud můžete zčásti lesem a zčásti po loukách sestoupit přímo do Štefanové nebo – pokud ještě nemáte dost – sledovat červenou hřebenovku na Stoh (1608 m). Za docela náročné stoupání budete odměněni jedinečným kruhovým výhledem, kterému dominuje právě Rozsutec.
Ze Stohu se pak dostanete stále po hřebeni přes Stohové sedlo až na Poludňový Grúň (1460 m). Odtud sestoupíte dolů do Vrátné doliny; útrapy velmi strmého klesání vám může zpříjemnit zastávka v chatě na Grúni. Zpět do Bieleho Potoka se z Vrátné dostanete autobusem.
Lanovkou na Vel’ký Kriváň
Pokud si chcete ušetřit značné převýšení při výstupu na hřeben, můžete využít nové lanovky do Snilovského sedla pod vrcholem Chleb. Ta vás vyveze do výšky téměř 1500 metrů a od horní stanice vystoupíte na Vel’ký Kriváň, nejvyšší vrchol celého pohoří, za slabou hodinku. Zpátky můžete jít stejnou cestou, případně se lze vydat po modré značce po bočním hřebenu přes Kraviarske (1360 m) a Baraniarky zpět dolů do Vrátné. Tato cesta je náročnější, na rozdíl od hlavní hřebenové trasy na ní však potkáte mnohem méně turistů. Okruh trvá asi 5 hodin.
Dostupnost vlakem: z Prahy 5,5 hodiny, z Brna 4,5 hodiny (do Žiliny), pak autobusem 30 minut do Terchové
Na co se zaměřit: vysokohorská turistika
Doporučená doba pobytu: 3 dny
Ubytování: V Terchové a okolí je velký výběr ubytování v soukromí v cenách 10 – 12 eur za osobu a noc, rezervace možná na www.terchova-info.sk.
Informace: www.mala-fatra.cz, www.vratna.sk. Užitečný je tištěný průvodce Malá Fatra od nakladatelství Freytag & Berndt (2007).
SPIŠ
Praha-Hl. nádraží
Spišská Nová Ves
délka cesty: 07.20
Jedinečný soubor památek na Spiši patří mezi sedm slovenských lokalit světového dědictví UNESCO a letos byl rozšířen o historické centrum Levoče včetně proslulého oltáře Mistra Pavla v tamějším kostele sv. Jakuba. Turisticky jde spíš o méně frekventované území, ležící jakoby ve stínu Vysokých Tater. Vedle vynikajících památek se tu nabízejí i pěkné vycházky do okolní přírody – a pokud se nebojíte, můžete se ve zdejších romských osadách seznámit i s místním „folklorem".
Na hradě a v podhradí
Suverénní dominantu Spiše tvoří obrovská zřícenina Spišského hradu, jedné z nejrozsáhlejších zřícenin Evropy. Díky velikosti zříceniny nachodíte při prohlídce hradu několik kilometrů, až se nakonec vyšplháte na kruhovou věž, původem ze 13. století. Při pohledu z dálky – a vidět je na míle daleko – vypadá Spišský hrad skoro přízračně, neboť jeho zdi i opevnění vystavěné z bílého vápence se ostře odrážejí od zelených svahů kopce, na kterém stojí.
Spišský hrad byl koncem 17. století tehdejšími majiteli, rodem Csákyovců, opuštěn. Sídlo pod hradem, dnešní městečko Spišské Podhradie s částí Spišská Kapitula, má podobně starou historii a na rozdíl od hradu si svoji funkci podrželo dodnes.
Pozdně románská katedrála sv. Martina je sídlem spišského biskupa a řadí se mezi nejvýznamnější církevní stavby Slovenska. V mimořádně cenném interiéru najdete fresky z počátku 14. století i románské plastiky. Do Spišské Kapituly se vchází branou skrz opevnění a v úzkých uličkách si není těžké představit autentický středověk.
Anglie, sladká Anglie
Pokud si po prohlídce Spišského hradu chcete udělat asi tříhodinovou vycházku, vydejte se od hradu po žluté značce. Projdete skalním bludištěm travertinového vrchu Dreveník a pak klesnete do vesnice Žehra s jedinečným raně gotickým kostelem sv. Ducha. Jeho charakteristická cibulovitá věž je vidět už z dálky, je ale třeba si předem zjistit přístupnost svatyně – mimo mše bývá kostel zavřený.
Popojdete-li z Žehry po silnici směr Spišské Vlachy, spatříte jinou tvář východního Slovenska. V údolíčku tu stojí romská osada Dobrá Vol’a. Vývoj romských komunit v posledním půlstoletí zde vidíte jako na dlani: osada totiž sestává z původní části tvořené dřevěnými chatrčemi s hliněnými podlahami, dále z několika paneláků ze socialistické éry a konečně z „nové osady". V té stojí pěkné řadové domky, které postavili ekonomicky úspěšnější Romové v posledních patnácti letech. Kontrast bije do očí a vzbuzuje různé otázky.
Určitou ponurost místa odlehčují skupinky dětí, které tu na vás nejspíš budou dorážet: pokud se vám podaří se s nimi na chvíli skamarádit, což není až tak těžké, máte vyhráno. Pak můžete v klidu zajít i mezi místní a k ledabyle zaparkovaným autům, z nichž mnohá mají britské poznávací značky – to aby bylo jasné, odkud relativní prosperita posledních let pochází.
Dostupnost vlakem: z Prahy 7.20 hodiny EC do Spišské Nové Vsi, pak místními spoji.
Na co se zaměřit: památky, etnografie
Doporučená doba pobytu: 3 dny
Ubytování: Penzion Chalúpka ve Spišském Podhradí má vlídné majitele, čisté pokoje a mírné ceny (kolem 17 eur za dvoulůžkový pokoj a noc).
Informace: www.spis.sk, www.levoca.sk
BUDAPEŠŤ
Praha-Hl. nádraží
Budapešť
délka cesty: 07.00
Výstavné bulváry připomínající Vídeň nebo Paříž, velké reprezentativní budovy a šlechtický šarm: taková je Budapešť, hlavní město Maďarska a historická metropole Uher. Pokud už Budapešť znáte, zvolte si město tentokrát jako základnu a vydejte se za zajímavostmi do okolí. A večer snadno stihnete v Pešti třeba operetu nebo nějaký koncert.
Gödöllő: kam jezdil císař
Nádherný, slohově čistý zámek Gödöllő najdete asi 30 km východně od Budapešti. Jde o největší a nejcennější barokní zámek v zemi s pohnutou historií: objektu, který od roku 1867 používal jako letní rezidenci samotný císař František Josef, totiž v důsledku chátrání po druhé světové válce hrozila totální zkáza. Tehdy v části zámku dokonce sídlila sovětská armáda.
Teprve roku 1996 byl objekt částečně otevřen veřejnosti a od té doby opravy pokračují. V interiérech nechybí návštěvnicky chytlavé připomínky na pobyty císařovny Alžběty „Sisi", ale opravdovým skvostem je zámecké barokní divadlo z konce 18. století.
Do Gödöllő se dostanete z Budapešti asi za 40 minut běžným vlakem nebo příměstským vlakem HÉV (stanice Szabadság tér).
Visegrád
Zříceniny hradu Visegrád nad stejnojmenným městečkem patří mezi historicky nejvýznamnější místa Maďarska. Mohutný hrad na skále nad řekou tu nechal zbudovat v polovině 13. století král Béla IV. a jeho rekonstruované ruiny tu jsou k vidění i dnes. Místo proslulo jako setkání českého krále Jana Lucemburského s jeho uherským a polským protějškem v roce 1335; jako připomínku této události zde v roce 1991 založili prezidenti Československa, Maďarska a Polska tzv. visegrádskou skupinu.
Kromě historického významu je Visegrád pozoruhodný i krásným výhledem na ohyb Dunaje, který si tu razí cestu zalesněnou vrchovinou. Možná si poopravíte představu o Maďarsku jako o nudné nížinaté zemi.
Vlakem se z Budapešti dostanete do stanice Nagymaros-Visegrád (50 minut) a pak musíte přejet řeku přívozem. Přímo do Visegrádu jezdí z Budapešti i autobusy.
Dostupnost vlakem: z Prahy 7 hodin
Na co se zaměřit: památky, kultura
Doporučená doba pobytu: 3 dny
Ubytování: Čtyřhvězdičkový Danubius Health Spa Resort Helia (www.danubiushotels.com) najdete na pešťském břehu Dunaje proti Markétinu ostrovu. Pokoje na straně k řece jsou o něco dražší (kolem 80 eur za dvoulůžkový pokoj), ale za ten výhled to stojí.
Informace: www.budapestinfo.hu, www.madarsko.cz, www.kiralyikastely.hu (zámek Gödöllő). Neocenitelným zdrojem informací o Budapešti je dílo Budapest – a Critical Guide od Andráse Töröka.
WROCLAW
Praha-Hl. nádraží
Wroclaw
délka cesty: 06.30
Příliš daleko od hranic, než aby se stala cílem nákupních nájezdů z Čech. A příliš blízko na to, aby Balt byl aspoň na dohled. Snad toto jsou důvody, proč do polské Wroclawi (Vratislavi) zavítá jen mizivý počet návštěvníků z Česka. Dvakrát škoda: staré centrum města se řadí mezi nejatraktivnější památkové soubory střední Evropy a ve městě najdete i jednu ojedinělou památku světového dědictví UNESCO.
Město mostů a věží
Staré jádro Wroclawi stojí na několika (bývalých) ostrovech, které jsou ohraničeny řekou Odrou a jejími rameny. Historické centrum bylo sice koncem druhé světové války téměř úplně zničeno – nacisté se tu úporně bránili postupující Rudé armádě a Breslau/Wroclaw kapitulovala teprve 6. května 1945 – ale prakticky všechny památky byly v poválečných letech obnoveny.
Prohlídku začněte na Rynku (hlavním náměstí), kterému vévodí nádherná gotická radnice, určitě navštivte univerzitu s Leopoldovou halou, která přetéká barokní nádherou. Nejstarší stavby najdete na tzv. Tumském ostrově v čele s katedrálou sv. Jana Křtitele.
Důležitou součást městské krajiny ve Wroclawi tvoří mosty, z nichž nejznámější je řetězový Grunwaldský most z roku 1910; možná vám vzdáleně připomene Széchenyiův most v Budapešti. Za nejmalebnější se zase považuje Tumský most se sochami sv. Hedviky (Jadwiga) a sv. Jana Křtitele.
Když beton je památkou
Na počátku 20. století se Wroclaw (tehdy součást Německa pod názvem Breslau) rozvíjela ve významné veletržní centrum. Ke stavbě velké multifunkční haly se odhodlaly úřady v roce 1910 a bylo hotovo ještě před vypuknutím první světové války. Budově se říká Hala Stulecia (Hala století, německy Jahrhunderthalle) proto, že měla připomenout rovných sto let uplynulých od manifestu Mému lidu (An Mein Volk), vydaného před bitvou u Lipska v roce 1813 pruským králem Bedřichem Vilémem III.
Dílo architekta Maxe Berga je unikátní v tom, že jde o železobetonovou konstrukci s kopulí o vnitřním průměru 69 metrů a výšce 23 metrů. Ve své době to byla největší konstrukce svého druhu na světě a jako taková je od roku 2006 součástí světového kulturního dědictví UNESCO. Hala století, již najdete východně od centra, je živoucí budova, která se užívá pro pořádání veletrhů, sportovních utkání i na kulturní představení. Nahlédnout dovnitř ale můžete i v době, kdy se zrovna nic nekoná.
Dostupnost vlakem: z Prahy 6,5 hodiny
Na co se zaměřit: památky, kultura
Doporučená doba pobytu: 2 – 3 dny
Ubytování: Tříhvězdičkový hotel Centrum Dikul (www.dikul.pl) se nachází ve zrenovovaném obytném domě na okraji starého města, asi 5 minut pěšky od Rynku. Za dvoulůžkový pokoj tu účtují kolem 80 eur.
Informace: www.wroclaw.pl
IN.iHNed.cz autor: Štěpán Vítek