Z Berouna do Radotína
Části dnešní trasy patří mezi nejstarší, které byly na území Čech turisticky vyznačeny. Však také trasa nese až do Karlštejna jméno zakladatele Klubu českých turistů Vojty Náprstka. Půjdeme z Berouna do Radotína (29 km). Túru můžete rozdělit na Beroun – Karlštejn (13 km) a Karlštejn – Radotín (16 km); pokud se rozhodneme pro železniční dopravu, je třeba k oběma úsekům přidat 2 km mezi hradem a železniční stanicí Karlštejn.
Z železniční stanice v Berouně se s červenou značkou, která nás dnes povede po celou dobu výletu, dáme doprava, přejdeme po mostě Berounku a kolem nemocnice stoupáme za město. Pokud se chceme předtím podívat do města, vydáme se hned u nádraží s červenou značkou doleva a po prohlídce města (prodloužení o 2 –
3 km) se sem musíme opět vrátit. V Berouně najdeme zbytky opevnění s oběma branami, kostel sv. Jakuba Většího a novorenesanční Duslovský palác, ve kterém je dnes Osvětový dům. Na Husově náměstí je celoročně otevřené muzeum Českého krasu.
Za městem se cesta změní v pěšinu, vstoupí do lesa a dovede nás k chráněnému Dubu na Herinkách (3,5), od něhož sestoupíme do Svatého Jana pod Skalou (5). Zdejší klášter byl vybudován ve
13. století, ale dnešní podoba areálu s kostelem Narození sv. Jana Křtitele je barokní z doby jeho obnovy. Polohou v hlubokém úzkému kaňonu pod mohutnou stěnou patří mezi nejpůsobivější posvátná místa v Čechách. Kostel a jeskyně sv. Ivana jsou v létě o víkendu přístupné. Od kláštera vede červeně značená odbočka vysoko ke kříži na skále s krásným výhledem. Jejím absolvováním si trasu prodloužíte zhruba o kilometr. Z údolí vystoupáme k silnici u Boubové (7), dáme se po ní vpravo, ale zakrátko ji opustíme cestou vlevo do lesa, kterým projdeme až na okraj k Bubovickým vodopádům (9), peřejím na stejnojmenném potoce, a ke Kubrichtově boudě (9,5), bývalé hospodě, která je dnes přeměněna na Informační středisko CHKO Český kras.
Cesta se opět stáčí do lesa, míjí studánku Králova studně (10,5) a dovede nás k silnici, u níž stojí památný Dub sedmi bratří (12). Po silničce dojdeme ke Karlštejnu (13). Mohutný hrad byl zbudován Karlem IV. na čtyřech výškově odstupňovaných terasách. Je otevřen od dubna do října a je přístupný podle zvláštních pravidel. Chceme-li zde svůj výlet skončit, červená značka nás svede ještě pod hrad (13,5) a odtud se žlutou značkou sestoupíme městečkem k řece a za mostem je železniční stanice Karlštejn (15).
Stejně tak se v opačném směru dostaneme od nádraží na hrad, pokud zde chceme samostatně začít druhou polovinu trasy. Pokračující červená značka nás zpod hradu vyvede lesem nahoru k silnici. Tu překročíme a pokračujeme polní cestou k další silnici a za ní do Mořinky (17). Převážně lesem sestoupíme na dolní okraj Karlického údolí a pokračujeme do Vonoklas (21) s pozoruhodným barokním statkem. Chvíli sledujeme silnici, pak se od ní odpoutáme vlevo do Solopisk a za nimi dojdeme na rozcestí pod Kulivou horou (24,5). Červená značka nás dál chatovými osadami dovede k silnici, kterou pak po cestě sleduje v terénu až po okraj Radotína (29). Přejde vlečku a v zástavbě se dostane k železniční trati poblíž cílového nádraží.
TRASA: 1. Beroun, žst. – červená: Dub na Herinkách (3,5) – 2. Svatý Jan pod Skalou
(5) – Bubovické vodopády (9) – Dub sedmi bratří (12) – 3. Karlštejn (13) – 4. Mořinka
(17) – 5. Vonoklasy (21) – 6. Solopisky – Kulivá hora, rozc. (24,5) – 7. Radotín (29)
MAPA: Okolí Prahy-západ, 1:50 000, edice KČT č. 36
IN.iHNed.cz autor: Jan Stráský