Za kniplem bez pilotního průkazu
"Startovat a přistávat budu já a na cíl poletíte vy," tak zní nejdůležitější pokyn pozemní přípravy pilotů před startem. Jeden pilot je profík, druhý nikdy letadlo neřídil. Ale chce si to zkusit. Jde to. Dnes bude prostě pilotem na zkoušku.
reklama
Čtyřmístná Cessna 172 stojí na travnaté ploše sportovního letiště v Praze-Letňanech. Po čtyřiceti minutách pozemního brífinku k ní přichází posádka. Stejně vítají své nové piloty letadla v Brně, Ostravě nebo Hradci Králové.
Dovnitř se malými dvířky nad oblouky podvozkových noh leze trochu krkolomně. Zvláště na zadních místech je místa pomálu. Nevadí. Už se sedí i na pilotních místech. Kapitán tradičně vlevo.
Sluchátka, mikrofon až těsně před rty. "Zkouška spojení?" "Slyším vás silou pět." Motor zavrčí, vrtule se rozběhne. Chvíli se zahřívá motor a pak už se po krátké informační relaci rádiem s řídicí věží roluje ke startu.
Dráha volná. Plný plyn, prvních sto metrů to drncá po trávě. Pak podvozek změkne a Cessna se plavně odpoutá od zemské přitažlivosti. Z kabiny pozvolna stoupajícího letadla začíná být pěkný panoramatický výhled na domy, silnice, křižovatky, stojící kolonu kamionů.
Pilot na zkoušku se v tu chvíli už drží kniplu, tedy řídící páky. Do cestovní hladiny bude mít řízení ještě kapitán, ale do mírné stoupavé zatáčky už uvádí stroj nadšený amatér. Poprvé zakouší zvláštní vjem cítit kormidla v odporu páky. Srůst s každým poryvem větru nebo náhodně potkaného stoupavého proudu. Ty se vyskytují většinou pod každým pořádným kumulem.
Zatáčky jako na kole
Let sám není jen nudné cestování po přímce. Krátce po opuštění okrsku letňanského letiště začíná být v rádiu pěkně živo. Nad Vodochody cvičí okruhy a navigaci nějaký piper, z Brandýsa startuje ultralight a nad tím vším se brodí na brzdicích klapkách boeingy a airbusy směrem k prahu ruzyňské dráhy. Komunikaci odbývá kapitán, pilot na zkoušku si hledí "už jen" kurzu, umělého horizontu, výšky, rychlosti, bočního náklonu, volného prostoru před letadlem, řeky dole...
Napoprvé to bývá na amatérské skoropiloty hodně. Většina z nich se ale svého prvního pilotování ujme se vší vervou. Nejprve se musejí vypořádat s celkem citlivým řízením. Na berany na páce není třeba moc tlačit, stačí jen malinko zatáhnout a ve dvousetkilometrové rychlosti nastoupá letoun třeba i padesát metrů skoro hned. Zatáčky se krouží jako na kole. Stačí pootočit berany na jednu či druhou stranu a cessna ochotně nasadí do oblouku. Stačí ale v zatáčce jen trochu neznatelně přitáhnout a zatáčka se adrenalinově utahuje.
Ve stavu beztíže
"Zkusíme nějaká géčka?" usmívá se při otázce kapitán a otáčí se i dozadu. Jen jeden z cestujících otázku chápe a chytá se rukou uchycení bezpečnostního pásu u stropu kabiny. V tu samou chvíli kapitán rázně potlačí řízení a z mírumilovné cessny se stává na dvě tři vteřiny trenažér pro výcvik stavu beztíže. Všem se to líbí, jen jeden pasažér říká do interkomu ihned po vybrání prudkého klesáku: "Tohle už dělat nebudeme."
Pak už let probíhá civilně poklidně. Přiblížila se Roudnice. Tady je na letišti také tráva. Pilot na zkoušku ještě stále drží řízení a snaží se vést letadlo ve stejném klesání a směru, jak ho navedl kapitán. Hora Říp po pravé ruce se překvapivě rychle prosmekne kolem křídla a práh dráhy už je tady. Ve výšce jen pár desítek metrů kapitán přebírá řízení definitivě a po podrovnání nad drahou a plavném vytracení rychlosti konečně cessna dosedá. Zarolovat na stojánku už má za úkol zase nováček. A jde mu to.
Let zvaný Pilotem na zkoušku je přesně pro ty, kteří touží stát se pilotem, byť malého letadla, ale netušili, jaké to vlastně je. Nevěděli ani s jistotou, zda na to sami mají, zda jim to půjde. A kdo by chtěl zjistit, že to nejde, třeba až v půlce pilotního kurzu za pěkných pár desítek tisíc korun? Takhle si sotva za pár tisícovek vyzkouší to nejdůležitější: jestli mu to jde, jestli je to tak pěkné, jak sníval, a jestli se mu v oblacích bude líbit.
Výsledek létání pilotů na zkoušku bývá nudně tentýž: líbí se to všem, i jako dárek je to pěkné. A ty fotky!
JAK SE TAM DOSTAT
Sportovní letiště leží mezi vojenským kbelským letištěm a letňanským výstavištěm. Jezdí sem autobus z Palmovky.
JAK NA TO
PILOTEM NA ZKOUŠKU
Zkušební let můžete absolvovat v Praze, Brně, Ostravě, Hradci Králové a Českých Budějovicích. Zaplatíte 4800 Kč, letiště nabízejí i dárkové poukazy. Více na www.pilotemnazkousku.cz.
KDE SE UBYTOVAT
HOTEL MARIE-LUISA
Ve staré vilové části Kbel je mnoho možností ubytování v penzionech. Je zde i tříhvězdičkový hotel Marie-Luisa. Dobré ubytování pak nabídne hotel DUO na Proseku, přímo u stanice metra Střížkov.
KAM NA JÍDLO
GOLÉMŮV RESTAURANT
Tři minuty autem nebo pět stanic autobusem od letiště leží velké nákupní centrum Letňany, kde je mnoho restaurací, kaváren i fast foodů. Za luxusnějším obědem je možné se vydat třeba do nedaleké Březiněvsi do Golémova restaurantu.
Pro pokročilé
Noční let nad Prahou
Pokud jste si už zkusili let Pilotem na zkoušku, nabízí se vám ještě jedna lahůdka. Tou může být hodinový let nad noční Prahou, při němž se dozvíte něco o specifikách řízení v noci a přistanete na osvětlenou dráhu letiště. Cena: 5800 Kč pro tři osoby.
Pro zamilované
Modré z nebe
Dvacetiminutový let pro dvě osoby, při němž se podíváte do výšky mraků a se sklenkou šampaňského zažijete trochu romantiky v oblacích. Zaplatíte za něj 3800 Kč.
http://in.ihned.cz autor: Jan Rýdl